نسخه چاپی

میراث ساسانیان 900 میلیون اعتبار گرفت

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: مسؤل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فراشبند از مرمت کاروانسراها و ابنیه های تاریخی در این شهرستان خبر داد و گفت: اعتباری به مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ۲درصد نفت و گاز برای مرمت این بناها اختصاص یافت.

مرتضی کشاورز افزود: در ۳سال اخیر هر ساله مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ۲درصد نفت و گاز پیش بینی شده که نشان از توجه و توسعه صنعت گردشگری در این دولت دارد.
وی با اشاره به اینکه وجود بیشترین چهارطاقی از دوران ساسانی در این شهرستان سبب شده که عنوان پایتخت چهار طاقی به فراشبند اختصاص یابد، گفت: مرمت همه این آثار نیازمند اعتبارات ملی و استانی است.
به گفته کشاورز تاکنون 98 اثر تاریخی از دوره های مختلف در شهرستان فراشبند به ثبت ملی رسیده است و 98 اثر دیگر تاریخی در شهرستان شناسایی شده که قابلیت ثبت در این فهرست را دارد. وی در ادامه به مرمت بناي تاريخي چهار طاقی «تل جنگی» در این شهرستان اشاره کرد و افزود: مرمت این بناي تاريخي از محل اعتبارات 2 درصد نفت و گاز اين شهرستان انجام شد.
مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فراشبند با يادآوري اينكه در دهه 80 ،پايه ستونهاي اين بنا مرمت شده بود، گفت: سال گذشته بخشي از اين بنا شامل ضلعهاي شمالي و غربي و امسال نيز مابقي آن مرمت شده است.
كشاورز گفت: همه ساله با تامين اعتبارات لازم، تعدادي از بناهاي تاريخي شامل حمام، كاروانسرا، آسياب و چهارطاقيهاي موجود در اين شهرستان در اولويت مرمت قرار گرفته و مرمت ميشود. وی ادامه داد:در حال حاضر 5 کاروانسرای تاریخی در شهرستان شناسایی شده است و تعداد چهار طاقی های این شهرستان نیز به 25 می رسد که تعداد 10 چهار طاقی سالم و متعلق به دوره ساسانیان می باشد. کشاورز اضافه کرد: با اعتبارات اختصاص یافته در نظر داریم قسمت های آسیب دیده کاروانسرای تاریخی نقاره خانه که در نزدیکی یکی از چهار طاقی هاست را مرمت کنیم. به گفته وی کاروانسرای نقارهخانه واقع در جاده فراشبند-امامزاده شهید متعلق به قرون میانه اسلامی مي باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۱۳۹۵/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...