نسخه چاپی

اعتراف تركیه به اشتباه بودن سیاست‌هایش در خصوص سوریه

معاون نخست وزیر تركیه اذعان كرد منبع دردهای امروز تركیه سیاست آنكارا در قبال سوریه است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه حریت، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران، رئیس دفاتر تحریریه و جمعی از شخصیت‌های آکادمیک گفت: هیچ کشوری از جمله ترکیه نمی‌تواند یک راهکار سیاسی "درست" برای دستیابی به راه حل در سوریه ارائه کند و من این مساله را سال‌هاست می‌گویم.

روزنامه حریت به نقل از این مسئول ترکیه‌ای نوشت: ای کاش پیش از این توانسته بودیم افق‌های درستی برای صلح ترسیم کنیم. ان شاءالله به زودی راه حلی حاصل می‌شود که مردم سوریه بتوانند آن را به جای راه حل هایی که از خارج این کشور اعمال می شود، بپذیرند. در حال حاضر، عملیاتی در این راستا در حال انجام است و در این مرحله روابط با روسیه اهمیت دارد .

کورتولموش در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حمایت روسیه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با اشاره به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار اخیرش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در استانبول گفت: پوتین در پاسخ به سوال ما گفت: "حامی اسد نیست." من فکر نمی‌کنم که روسیه سیاست‌هایش را تنها به یک شخص محدود و مرتبط کند و معتقدم وقت آن رسیده که جنگ نیابتی در سوریه به پایان برسد. ما به زودی راه حلی پیدا خواهیم کرد.

روزنامه حریت این اظهارات کورتولموش را "شدیدترین" انتقادات از سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه از سوی یکی از نمایندگان دولت ترکیه از زمان آغاز بحران سوریه دانست و نوشت: این دیدار که معاون نخست وزیر در آن اظهارات غافلگیرانه‌اش را بیان کرد، قرار نبود تنها متمرکز بر بحران سوریه باشد بلکه انتظار می‌رفت طی آن تنها به تلاش‌های دیپلماتیک آنکارا پس از کودتای شکست خورده 16 ژوئیه پرداخته شود. موضوع سوریه پس از آن مطرح شد که کورتولموش در این دیدار خطاب به شرکت کنندگان گفت: "یکی از خطرناک‌ترین اقدامات برای حامیان گولن آغاز روند انتشار اطلاعات دروغ بود مبنی بر اینکه آنکارا به نقطه‌ای رسیده که مسیرش از غرب جدا می‌شود. این مطلب نادرست است، ترکیه تمامی روابط خود با کشورهای جهان و نهادهای بین المللی را مانند گذشته حفظ خواهد کرد. برخی گمانه زنی‌ها درباره تغییر محور سیاست ترکیه بی‌اساس است زیرا ترکیه همواره محوری خاص خود را دارد."

۱۳۹۵/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...