نسخه چاپی

تركیه دست به دامن آلمان شد

تركیه برای سركوب گولنیست‌ها به آلمان متوسل شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: ترکیه برای سرکوب گولنیست‌ها به آلمان متوسل شد.

منابع آلمانی فاش کردند ترکیه از آژانس اطلاعات آلمان خواسته تا در سرکوب جنبش گولن به این کشور کمک کند؛ درخواستی که همزمان با اتهام زنی‌های آنکارا به غرب در خصوص عدم انجام اقدامات کافی علیه مدارس و خیریه‌هایی که با جنبش گولن گره خورده‌اند، مطرح شد.

روزنامه اشپیگل با انتشار گزارشی نوشت: دولت ترکیه از آژانس اطلاعات آلمان خواسته تا در سرکوب و بازداشت طرفداران جنبش فتح الله گولن(روحانی در تبعید و مخالف ترکیه) کمک کند؛ جنبشی که آنکارا آن را به رهبری کودتای نافرجام ماه گذشته میلادی متهم می‌کند.

روزنامه اشپیگل با انتشار اسناد محرمانه در این باره گفت: آژانس اطلاعات ترکیه از آژانس اطلاعات آلمان خواسته تا به جستجوی 40 تن بپردازد و سه تن دیگر را به خاطر داشتن ارتباط با جنبش گولن که شبکه جهانی از مدارس، ‌خیریه‌ها و تجارت‌ها را اداره می‌کند، مسترد کند.

ترکیه به دنبال کودتای نافرجام 15 ژوئیه هزاران تن را از ارتش، ادارات دولتی، دانشگاه‌ها، جامعه مدنی، رسانه‌ها و بخش تجاری که گمان می‌رفت با جنبش تحت رهبری فتح الله گولن، مبلغ اسلامی مستقر در آمریکا ارتباط داشته باشند اخراج کرد.

دولت ترکیه جنبش گولن را یک سازمان "تروریستی" می‌داند و آن را به نفوذ در دولت طی چندین دهه متهم می‌کند.

براساس گزارش روزنامه اشپیگل، آژانس اطلاعات ترکیه همچنین از همتای آلمانی خود خواسته تا سیاستگذاران و قانونگذاران را تحت تاثیر قرار دهد تا آن‌ها موضع سفت و سخت‌تری را علیه جنبش گولن اتخاذ کنند.

گزارش شده که دیپلمات‌های ترکیه نیز به 11 ایالت آلمان سفر کرده و خواستار همکاری شده‌اند اما همه این ایالات درخواست مربوط به تحت نظر گرفتن جنبش گولن توسط شاخه‌های محلی آژانس اطلاعات آلمان را رد کردند.

حدود سه میلیون از جمعیت آلمان را اتباع ترکیه‌ای تشکیل می‌دهند و مقامات نسبت به اینکه ترکیه در امور داخلی کشورشان دخالت می‌کند؛ ابراز نگرانی کرده‌اند. نگرانی‌های شدیدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه درگیری‌ها در ترکیه به آلمان نیز کشیده شود.

طرفداران رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آلمان راهپیمایی‌هایی درحمایت از دولت به راه انداخته و خواستار تحریم سازمان‌های مرتبط با گولن شده‌اند و گزارشاتی نیز از تهدید طرفداران جنبش گولن به دست آمده است.

ترکیه، اروپا و آمریکا را به اتخاذ موضع نرم علیه جنبش گولن در پی کودتای نافرجام اخیر متهم کرده است.

۱۳۹۵/۵/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...