نسخه چاپی

برقراری آتش‌بس در حسكه سوریه

به گزارش نما - ایسنا نوشت: نیروهای نظام سوریه و یگان‌های مدافع خلق در پی درگیری‌های مداوم از روز سه‌شنبه بالاخره به آتش‌بس در شهر حسکه دست یافتند،‌ این در حالی است که کردها گفتند با آتش‌بس موافقت نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اجرای آتش‌بس از ساعت پنج بعد از ظهر روز یکشنبه به وقت محلی آغاز شد و زخمی‌ها از شهر به بیمارستان‌های قامشلی منتقل شدند.

سانا گزارش داد که به موجب این توافق اوضاع حسکه به وضعیت قبل بازمی‌گردد و مذاکرات جدید از امروز (دوشنبه) برای حل ما بقی مسائل حل نشده آغاز می‌شود.

منابع مخالف در سوریه نیز گفتند که این توافق تحت نظارت روسیه حاصل و توافقنامه در فرودگاه بین‌المللی قامشلی امضا شد.

این منابع افزودند که هفت مقری که کردها بر آن تسلط یافته بودند به نیروهای نظام بازگردانده شد در حالی که نیروهای نظام از سه مقر دیگر که آن را در محله النشوه در جنوب حسکه تصرف کرده بودند عقب‌نشینی نکرده‌اند.

این در حالی است که یک مقام کرد به خبرگزاری فرانسه گفته است: به توافق آتش‌بس دست نیافتیم و توافق نشده مقری به نظام سوریه بازگردانده شود. قرار است مذاکرات جدید امروز از سر گرفته شود.

منابع به الجزیره گفتند که بعد از توافق نیروهای کرد حمله‌ای را ترتیب داده و محله النشوه را تحت کنترل خود درآوردند.

منابع الجزیره مدعی شدند که دو ساعت بعد از اجرای آتش‌بس یگان‌های کرد خودروی نظامی ارتش سوریه را منهدم کردند و ۲۰ نیروی سوری را به اسارت گرفتند.

یک مقام نظامی روس در راس هیاتی روز شنبه وارد حسکه شد و با هدف دستیابی به آتش‌بس با رهبران دو طرف دیدارهایی برگزار کرد.

درگیری‌ها روز یکشنبه نیز از سر گرفته شد و در حالی که نیروهای کرد در شهر پیشروی کرده و چند مقر را تحت کنترل گرفتند.

این اعلام آتش‌بس در پی هشدارهای پنتاگون به روسیه و نظام سوریه در زمینه اجتناب از هدف قرار دادن مقرها و نیروهای آن بود. ائتلاف بین‌المللی ضد داعش پیشتر جنگنده‌های خود را برای حمایت از نیروهای مدافع خلق کرد به حسکه اعزام کرده بود.

کردهای سوریه بر بخش‌هایی از مناطق شمال سوریه تسلط یافته‌اند و تنها حسکه و قامشلی تحت کنترل نیروهای سوری باقی مانده است و در این راستا کردهای سوریه در تلاش برای اعلام نظام فدرالی در سوریه هستند. کردها و نظام سوریه کنترل شهر قامشلی را بین خود تقسیم کرده‌اند به طوریکه نیروهای نظامی سوریه بر بخشی از شهر، فرودگاه، زندان مرکزی و ساختمان‌های دولتی تسلط دارند و بقیه مناطق دست کردهاست.

۱۳۹۵/۶/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...