نسخه چاپی

تمبر یوزپلنگ آسیایی رونمایی می‌شود

رئیس پارك ملی توران از رونمایی از تمبر یادبود "یوزپلنگ آسیایی"همزمان با برگزاری جشن یوزپلنگ ایرانی و روز ملی یوز در شاهرود خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: رئیس پارک ملی توران از رونمایی از تمبر یادبود "یوزپلنگ آسیایی"همزمان با برگزاری جشن یوزپلنگ ایرانی و روز ملی یوز در شاهرود خبر داد.

علی‌اکبر قربانلو اظهار کرد: تمبر یوزپلنگ آسیایی به همت اداره پست شهرستان شاهرود و با حضور تعدادی از مسئولان استانی و کشوری در خارتوران رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه این پارک ملی برای برگزاری جشنوره یوزپلنگ آسیایی خبر داد و افزود: در این جشنواره مسئولان مختلفی از استان سمنان، شهرستان شاهرود و هم چنین مسئول برگزاری پروژه یوزپلنگ ایرانی حضور خواهند داشت.

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه‌های جنبی این جشن به ایسنا گفت: همزمان با برگزاری جشنواره که در روستای احمدآباد خارتوران برگزار می‌شود، جشنواره غذاهای محلی و بازدید تعدادی از میهمانان از سطح زیستگاه و چندین مسابقه دیگر نیز برگزار می‌شود.

قربانلو با اشاره به اهمیت گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: همان گونه که می‌دانید این گونه نادر در حال حاضر تنها در چند زیست‌گاه محدود و از جمله دو زیستگاه توران و پارک ملی کویر در استان سمنان زیست می‌کند.

وی با بیان این که یوزپلنگ آسیایی در گذشته در سطح وسیعی از آسیا زیست داشته افزود: امروزه به واسطه محدود شدن زیستگاه این گربه‌سان به ایران، بیشتر به یوزپلنگ ایرانی اشتهار دارد.

رئیس پارک ملی توران از زیست‌کره توران به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران نام برد و افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌ها و برنامه‌های خوبی برای حفاظت از این گونه نادر و زیبا در کشور اجرایی شده است که خوشبختانه در افزایش احتمالی جمعیت آن تاثیر داشته است.

قربانلو بر لزوم حفاظت از حیات‌وحش خارتوران تاکید کرد و گفت: این زیستگاه، حیات‌وحش متعدد و متنوعی دارد که علاوه بر یوزپلنگ آسیایی و گور خر ایرانی که از شاخص‌ترین گونه‌های در خطر این زیست‌گاه هستند می‌توان به گونه‌هایی همچون گور خر ایرانی، غزال ایرانی، پلنگ، سیاه‌گوش، گربه پالاس، گربه شنی، کل، قوچ، بزوحشی و بسیاری گونه‌های متنوع دیگر اشاره کرد.

۱۳۹۵/۶/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...