نسخه چاپی

هزار مأمور مخفی تركیه در آلمان فعالیت می‌كنند

یك مقام امنیتی آلمان مدعی شد كه فعالیت ارتشی بزرگ از «مأموران مخفی تركیه» در آلمان همكاریهای اطلاعاتی دو كشور را با چالش مواجه می سازد.

به گزارش نما به نقل از مهر: یک مقام امنیتی آلمان مدعی شد که فعالیت ارتشی بزرگ از «مأموران مخفی ترکیه» در آلمان- حتی در مقیاسی بزرگتر از سرویس جاسوسی «اشتازی» یا وزارت امنیت آلمان شرقی- همکاری اطلاعاتی میان دو کشور را با چالش مواجه می سازد.

یک مقام امنیتی ناشناس در گفتگو با روزنامه آلمانی «دی ولت» مدعی شد که سرویس اطلاعاتی «سازمان اطلاعات و امنیت ملی» ترکیه دارای شبکه ای متشکل از ۶۰۰۰ مأمور- با نظارت و سرپرستی ۵۰۰ ترک تبار- در سراسر آلمان فعالیت می کند.

«اریک اشمیت اینبوم» کارشناس امنیتی و رئیس مؤسسه پژوهشی «سیاست صلح» آلمان به این روزنامه آلمانی زبان گفت که «فعالیت این شبکه از مأموران تنها به جمع آوری اطلاعات خلاصه نمی شود، بلکه دربردارنده اقدامات سرکوبگرانه توسط این آژانس جاسوسی است». وی در ادامه مدعی شد که «حتی وزارت امنیت آلمان شرقی- «اشتازی»- نیز در دوران فعالیت خود نتوانست یک چنین ارتش بزرگی از مأموران و عناصر خود را در جمهوری فدرال [آلمان] پایه گذاری نماید».

این گزارش در حالی انتشار یافت که برخی از مقامات آلمان می گویند مأموران ترکیه نه تنها حامیان محلی «فتح الله گولن» واعظ اسلامی و ترک تبار مقیم آمریکا را «سرکوب می کنند»، بلکه همکاری سرویسهای مخفی آلمان با سرویس اطلاعاتی ترکیه را با چالشهای فراوانی مواجه می سازند.

در این میان، «هانس- کریستین اشتروبل» یکی از اعضای حزب سبز در پارلمان آلمان اظهار داشت که وزارت اطلاعات و امنیت ملی ترکیه در کشور آلمان به «فعالیتهای مخفیانه و غیرقابل قبول» مبادرت می ورزد. وی در ادامه افزود که سرویس اطلاعاتی آلمان و پلیس این کشور بایستی روند همکاری با همتایان ترک خود را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

«کلمنس بنینگر» رئیس کمیته کنترل پارلمان آلمان نیز افزود که «تحولات اخیر در ترکیه نه تنها وضعیت امنیتی بلکه همکاری میان سرویسهای امنیتی [دوکشور] را تحت تأثیر قرار داده است».

گفتنی است که روابط ترکیه- آلمان در سال ۲۰۱۵ و در اوج بحران مهاجران، به تیرگی گرایید؛ اما کودتای نافرجام ماه گذشته در ترکیه نیز بر وخامت روابط افزود. در حالیکه آنکارا حامیان «فتح الله گولن» را به سازماندهی کودتا متهم می نماید، اتحادیه اروپا ترکیه را به کاربست اقدامات ناپاک و آزار و ایذاء مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری این کشور متهم می کند.

«ارکان کاراکویون» رئیس یکی از اتاقهای فکر حامی گولن در اروپا به ژورنال «پولیتیکو» گفت که «بسیاری از اعضای این اتاق فکر پیامهای تهدید آمیز دریافت کرده اند».

طبق گزارش روزنامه آلمانی«زوددویچه تسایتونگ» مدارس، پناهگاهها و سایر مکانهایی که به نظر می رسید با جنبش گولن در ارتباط هستند، در بسیاری از ایالتهای آلمان مورد حمله قرار گرفته اند. همچنین برخی از گروههای فعال در رسانه های اجتماعی «فهرستهای تحریمی» را در فضای مجازی منتشر کرده اند که شامل اسامی رستورانها و فروشگاههایی می شود که ظاهراً متعلق به حامیان گولن است.

۱۳۹۵/۶/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...