نسخه چاپی

قدرت خرید مردم روز به روز كاهش می یابد

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه ریشه اصلی مسائلی همچون فیش های حقوقی وجود برخی ضوابط دولتی است،گفت: كاهش 8.7 درصدی نرخ تورم با توجه به ركود حاكم بر بازار نامحسوس است.

به گزارش نما،"سلمان خدادای" در گفتگو با خبرنگار اکونیوز افزود: کاهش نرخ تورم و رسیدن آن به 7.8 درصد با توجه به رکود حاکم بر بازار مشخص نیست و مردم همچنان با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

خدادادی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه با تعمیق روزافزون رکود و کم شدن تولید ناخالص ملی، درآمد واقعی مردم هم کاهش می‌یابد، بنابراین قدرت خرید کمتر می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم همچنین با اشاره به دردسرسازی فیش های حقوقی و ریشه اینگونه مشکلات بیان کرد:ابتدا بررسی فیش های حقوقی و برخورد با آنها به کمیسیون اجتماعی سپرده شد و سپس این موضوع به کمیسیون اصل 90 ارجاع داده شد اما انگار این موضوع در دست فراموشی است.

وی ادامه داد: رسیدگی به این موضوع مطالبه عمومی بوده اما انگار جایی برای رسیدگی به اینگونه تخلفات وجود ندارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم ریشه اصلی این مسائل را وجود برخی ضوابط و مقررات دولتی خواند و گفت: برخی آیین نامه ها و قوانین دولتی زمینه سواستفاده برخی مدیران را فراهم کرده که بایستی در این زمینه به صورت شفاف با آنها برخورد شود.

خدادادی یادآور شد: دولت باید با جلوگیری از سرکوب حقوق ها و واقعی کردن دستمزدها حمایت از حقوق بگیران را به صورت واقعی دنبال کند و از طریق گردش نقدینگی در صنعت باعث پایداری اشتغال، ایجاد شغل جدید و برون رفت از رکود شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین در خصوص لایحه برنامه ششم و اینکه تا چه حد به بحث اشتغال در آن دیده شده است به خبرنگار اکونیوز، گفت:لایحه ای که تحت عنوان برنامه ششم از سوی دولت ارائه شده برنامه جامعی نیست و نگاه عمیقی به حوزه اشتغال نداشته است.

وی تصریح کرد: در این برنامه تنها در جداول اول ماده یک نرخ رشد بیکاری را 11درصد در نظر گرفته و این نرخ به 7درصد در آخر برنامه خواهد رسید،اما طریقه رسیدن به آن مشخص نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم با بیان اینکه نگاه عملیاتی به پدیده بحران بیکاری در برنامه ششم وجود ندارد،بیان کرد:در آخر برنامه ششم به کاهش نرخ رشد بیکاری اشاره شده اما ابزار تحقق آن و عملیاتی شدن آن مشخص نیست.

وی برنامه ششم توسعه را ضعیف خواند و اظهار داشت: در متن برنامه کار عملیاتی که منجر به کاهش نرخ بیکاری شود به چشم نمی خورد و لزوم تبدیل آن به یک برنامه کارآمد مشهود است.

خدادای افزود:مگر اینکه کمیسیون تلفیق مثبت عمل کرده تا برنامه ششم را به یک برنامه کارآمد تبدیل کند، همانطورکه در کمیسیون اجتماعی نیزمعضلات و نقاط ضعف برنامه ارایه شده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم عنوان کرد:درکمیسیون اجتماعی پیشنهادهایی در خصوص اصلاح برنامه ششم همانند بحث نظارت بر آسیب ها و معضلات اجتماعی که مقام معظم رهبری نیز بدان تاکید داشتند،ارایه شده تا در کمیسیون تلفیق بررسی و برنامه به کارآمدی برسد.

وی با بیان اینکه نرخ سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد 3.9 در نظر گرفته شده،یادآور شد: پیش بینی ها حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی 8درصد اعلام شده در برنامه ششم امکان پذیر نیست.

خدادادی در پایان خاطر نشان کرد: رسیدن به نرخ رشد اقتصادی 8درصدی در طول 5سال یک از اشکلات برنامه ششم بوده که با توجه به شرایط حاضر بعید است که کشور به این نرخ رشد اقتصادی برسد..

۱۳۹۵/۶/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...