نسخه چاپی

همكاری با ٤كشور جدید برای‌صادرات‌ گاز

رویكرد صنعت گاز در سایه دستاوردهای برجام، توسعه مناسبات اقتصادی با كشورهای همسایه بر محور تجارت گاز طبیعی قرار گرفت و هم اكنون مذاكره با چهار طرف تجاری جدید در جریان است و در آینده نزدیك، گاز تولیدی از بزرگ‌ترین مخزن جهان به چند بازار منطقه‌ای دیگر عرضه خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ایران هم اکنون با چهار کشور ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان در تجارت گاز مشارکت دارد و شهروندان عراقی نیز بزودی برق تولیدی با گاز عرضه شده ایران را مصرف خواهند کرد.

راهبرد میان‌ و بلندمدت صنعت گاز ایران نفوذ به بازار گاز اروپا و ایجاد محوری فعال بر اساس تجارت گاز طبیعی با قاره سبز با هدف کسب سهمی شایسته برای نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و کاهش آسیب پذیری اقتصاد ملی در جریان نوسانات سیاسی و افزایش تاب آوری اقتصاد ملی بر مبنای روابط مستحکم چندجانبه با اقتصاد جهانی است.

از سوی دیگر در طول فعالیت دولت یازدهم بیش از ٦٠٠ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید و پالایش شده است که این مقدار در مقایسه با عملکرد دولت گذشته، رشد ٢٨ درصدی را نشان می دهد.

در این راستا و با هدف انتقال این مقدار گاز برداشت شده از منابع و همچنین پایداری در عرضه گاز، با رشد بالای پنج درصد حدود یکهزار و ٨٣٢ کیلومتر خط انتقال گاز جدید ساخته شد و پنج ایستگاه تقویت فشار با ١٣ توربوکمپرسور نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

هم اکنون در مجموع ٣٧ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در کشور اجرا شده و تعداد ایستگاههای تقویت فشار و توربوکمپرسورها نیز به ترتیب ٧٦ و ٢٥٧ مورد افزایش یافته است.

ذخیره سازی ٤,٦ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن زیرزمینی

یکی دیگر از فعالیتهای مهم و تاثیرگذار شرکت ملی گاز ایران در دولت یازدهم، افزایش ٤٥٤ درصدی تزریق گاز به مخازن ذخیره سازی بوده و این در حالی است که تا قبل از این دولت تنها یک میلیارد و ٣٤ میلیون مترمکعب گاز برای مصارف مورد نیاز ذخیره می شد اما به تنهایی در دولت یازدهم بیش از چهار میلیارد و ٦٨٠ میلیون مترمکعب گاز به مخازن ترزیق شده است.

اجرای ٥٢ هزار کیلوتر شبکه گاز شهری و روستایی

در دولت یازدهم، گازرسانی به شهرها و روستاها با هدف بهره مندی حداکثری جامعه از این سوخت پاک و ارزان در دستور کار قرار گرفت. در این راستا حدود ٥٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر شبکه گاز شهری و روستایی ساخته و بیش از یکهزار و ١٥٥ انشعاب نیز نصب شد.

اجرای این زیرساختها امکان بهره مندی سه هزار و ٥٠٠ مشترک شهری و روستایی جدید را فراهم کرد که این مقدار شاهد رشد ١٦ درصدی نسبت به دوره قبل بوده است.

۱۳۹۵/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...