نسخه چاپی

بازنده اصلی جنگ سوریه

رئیس شبكه خبر الزهرانی لبنان با بیان اینكه سرنوشت نبرد حلب، پیروزی جبهه مقاومت و شكست شیخ‌نشین‌های گرداننده تروریسم است، گفت: خلأ ریاست جمهوری لبنان هزینه امنیتی و اقتصادی سنگینی برای این كشور دارد.

به گزارش نما؛ «محمد غزاله» مشاور دیپلماسی بین المللی و رئیس شبکه خبر «الزهرانی» لبنان در گفت‌وگو با فارس، نبود دیدگاه یکپارچه‌ در خصوص پرونده‌های حساس منطقه همچون پرونده اشغال مزارع شبعا، مبارزه با ترویسم و قانون انتخابات را مانعی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواند.

وی اقدامی ملی و مردمی برای مبارزه با خطر تکفیری در لبنان را راه مبارزه با داعش و تروریسم در این کشور خواند و گفت: مشکل ما در لبنان این است که با دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه روبرو هستیم.

غزاله گفت: جای تعجب است که همچنان در برخی تلویزیون‌های لبنان تروریست‌های سوریه انقلابی و مبارز خوانده می شوند و این نشانه اختلاف عمیق رهبران لبنان بر سر پرونده سوریه است.

تعویق انتخاب رئیس جمهور هزینه امنیتی و اقتصادی سنگینی برای لبنان دارد

وی درباره پرونده انتخاب ریس جمهور لبنان نیز با اشاره به مطرح بودن 2 پیشنهاد اظهار داشت: جریان مستقبل نامزدی «سلیمان فرنجیه»، نماینده مجلس و رئیس جریان المرده لبنان را مطرح کرده و حزب نیروهای لبنانی هم از نامزدی «میشل عون» حمایت می‌کند.

غزاله تاکید کرد: تعلیق بیش از این انتخاب رئیس جمهور لبنان دردسرهای زیادی برای این کشور خواهد داشت و می‌تواند به تکان‌های امنیتی محاسبه نشده‌ای منجر شود.

وی ادامه داد: از همه گروه‌های سیاسی لبنان می‌خواهیم به سفارش نبیه بری رئیس پارلمان درباره تسریع در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عمل کنند و منتظر نتیجه تحولات منطقه و بخصوص اوضاع سوریه باقی نمانند.

این سیاستمدار لبنانی با ابراز تاسف از گسترش فساد در نهادهای خدمات رسانی عمومی لبنان از دولت، پارلمان و احزاب لبنانی خواست با پاسخ به خواسته‌های شهروندان در زمینه‌های آموزشی، بهداشت، بیمه و غیره برای مبدل نشدن قضیه فساد به مساله‌ای رایج و عادی تلاش کنند.

وی همچنین ملت لبنان را نیز مسئول در قضیه فساد این کشور دانست و گفت: سکوت ملت، مفسدان را به ادامه کار خود ترغیب می‌کند بنابراین هوشیاری ملی و مردمی در برابر رشوه‌های کوچک و بزرگ راه کارآمد در مبارزه با فساد است.

غزاله در بخش دیگر گفت‌وگوی خود مقاومت را ستاره‌ای درخشان در آسمان امت عربی و اسلامی توصیف کرد و گفت: مقاومتی که برای مقابله با تجاوزات دشمن اسرائیلی خلق شد مقاومتی که با سلاح‌های ناچیز و انتفاضه سنگ به جنگ با اشغالگران رفت هم اینک با ترقی سامانه تسلیحاتی و موشکی و اراده رهبر سیاسی و میدانی خود آماده شکست دادن رژیم اشغالی در هر تجاوز احتمالی آتی است و هم اینک با ایجاد قدرت بازدارندگی اسرائیل را وادار کرده که هزار بار درباره هر عملیات نظامی تفکر کند.

سیاستمدار لبنانی حلب را قلب اقتصادی قدرتمندی برای سوریه خواند و گفت: امروز نبرد حلب نبردی اقتصادی و جهانی است و سرنوشت جهان را رقم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با پایان نبرد حلب ائتلاف‌های جدید منطقه‌ای و بین المللی شکل خواهد گرفت، گفت: سوریه و ترکیه منتظر نتیجه نبرد حلب هستند اگرچه انتطار می‌رود پیروزی در حلب از آن سوریه، ایران، و روسیه باشد.

غزاله با بیان اینکه آمریکا، اردوغان را برای یورش به سوریه به بهانه مبارزه با داعش تحریک کرد، گفت: آمریکا این روزها سرگرم مقدمات انتخابات ریاست جمهوری است و از همین رو ترکیه را به رقابت با روسیه در سوریه دعوت کرد.

وی افزود: از سوی دیگر غربی‌ها معتقدند این آمریکا بود که آنها را به حمایت از داعش در سوریه کشاند و از همین رو تیر آن به سوی خودشان کمانه کرده و شاهد انفجارهای تروریستی داعش در ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها و میدان های کشورهای اروپایی هستند.

غزاله گفت: اگر پیش از این کشورها منافع خود را در حمایت از تروریسم در سوریه می‌دیدند هم اینک با تهدید غرب توسط تروریسم فهمیدند که منفعت همگی در بازسازی سوریه است تا با پیروزی بر تروریسم در اولویت‌های خود درباره سوریه تجدید نظر کنند و آن زمان است که اعراب بازنده اصلی جنگ سوریه هستند.

۱۳۹۵/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...