نسخه چاپی

معاون بورس تهران

ارتباط كم رمقی بازار سرمایه با چندمتغیر

معاون ناشران و اعضا بورس تهران پیش بینی كرد، با پایان زمان سررسید قراردادهای بلند مدت بانك ها، از فصل پاییز شاهد ورود نقدینگی جدید به بورس خواهیم بود.

به گزارش نما روح الله حسینی مقدم در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، دلیل اصلی کم رمقی بازار سرمایه را وجود چند متغیر سیاسی و اقتصادی در پیش روی عنوان کرد که سرمایه گذاران، چشم انداز روشنی از آنها ندارند.
وی درباره شکل گیری وضعیت رکود در بورس و نارضایتی سهامداران خرد از شرایط موجود، افزود: پیش از برگزاری مجامع شرکت ها، شاهد بازار کم رمقی بودیم که پیش بینی می شد با برگزاری مجامع، وضعیت معاملات بهتر شود که چنین موضوعی رخ داد و قیمت بسیاری از سهام افزایش یافت.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران اضافه کرد: البته این رونق در سهام صنعت بانکداری رخ نداد که انتظار داریم سریعتر بانک ها نیز تعیین تکلیف شوند.
حسینی مقدم یادآور شد: در مجموع پس از پایان فصل برگزاری مجامع شرکت ها، رونق معاملات کاهش یافت به طوری که اکنون رونق کافی در بازار وجود ندارد.
وی به کاهش سود بانکی اشاره کرد و گفت: اگرچه نرخ بهره روند نزولی دارد، اما هنوز در سایر بازارها جذابیت برای سرمایه گذاری وجود دارد که اجازه نمی دهد منابع گسترده ای وارد بازار سرمایه شود.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران با بیان این که منابع مالی عمده ای در بازار پول جذب شده است که انتظار داریم در آینده به دنبال بازارهای جذابتر بروند، افزود: با توجه به اینکه بانک ها پیش از این، قراردادهای بلند مدت سپرده گذاری را با مردم امضا کرده اند هنوز نرخ های سود بالایی را به سرمایه گذاران پرداخت می کنند، بنابراین شاهد تاخیر در حرکت منابع مالی از بازار پول به بازار سرمایه هستیم.
حسینی مقدم اضافه کرد: بسیاری از قراردادهای یکساله بانک ها در شهریور ماه امسال به سررسید خود نزدیک می شود، بر این اساس، در فصل پاییز منابع مالی جدیدی از بانک ها به بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد دلیل اصلی جذب نشدن منابع مالی گسترده از بازار پول به بازار سرمایه این عامل بوده است، که امیدواریم این اتفاق در یک یا دو ماه آینده رخ دهد و مسیر حرکت منابع مالی به سوی بورس تغییر کند.
معاون ناشران و اعضا بورس تهران به احتمال کاهش مجدد نرخ سود بانک ها اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این موضوع به رونق بازار سرمایه می کند و با توجه به این که مردم نیز درک درستی از تحولات اقتصادی دارند، به سراغ بازارهای دارای بازدهی بیشتر خواهند رفت.
به گزارش ایرنا، پس از کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد در تابستان امسال، این انتظار وجود داشت جذابیت سپرده گذاری در بانک ها کاهش یافته و سرمایه گذاران به سراغ بورس و سایر بازارهای مالی بروند، اما چنین پیش بینی تحقق نیافت.
بر این اساس، بازار سرمایه پس از رونق کوتاه مدت پس از برگزاری مجامع شرکت ها، دوباره در وضعیت رکود قرار گرفته که البته همراه با کاهش نرخ اغلب سهام است.
به نظر کارشناسان، انتظار برای تاثیر سریع کاهش نرخ سود بانکی بر بورس، غیر منطقی بوده و معمولا تاثیر این رخداد، پس از دوره زمانی دو تا سه ماهه، آشکار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس دیروز(یکشنبه) با 444 واحد کاهش به 77 هزار و 313 واحد رسید.
معاملات دیروز همچون روز قبل از آن با کاهش شدید همراه بود ، به طوری که یک میلیارد و 26 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 2 هزار و 361 میلیارد ریال در 60 هزار و 658 خرید و فروش شد.
شاخص کل بورس روز شنبه گذشته نیز 323 واحد افت کرده بود.

۱۳۹۵/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...