نسخه چاپی

انفجار در فیلیپین با بیش از 80 كشته و زخمی

رئیس جمهوری فیلیپین امروز (شنبه) پس از كشته شدن ۱۴ تن در جریان انفجاری در بازاری واقع در داوائو "وضعیت بی‌قانونی" در كشور اعلام كرد.

به گزارش نما، ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین که بیش از دو دهه شهردار داوائو منطقه جرم خیز فیلیپین بود، گفت: انفجار اواخر روز جمعه در حومه هتلی در این منطقه ۱۴ کشته برجای گذاشت و این در حالی رخ داد که کشور در زمانی بحرانی به سر می‌برد و پلیس و ارتش باید اقدامات خود را برای مقابله با اقدامات شبه نظامی گری، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته دوچندان کنند.

وی به خبرنگاران گفت: من باید "وضعیت بی‌قانونی" در کشور اعلام کنم این وضعیت منع قانون آمد و شد نباید تلقی شود تا زمانی که تهدیدی علیه مردم و ملت است وضعیت نظامی تلقی نمی‌شود. ما باید به وظیفه خود که حمایت از کشور است، ادامه دهیم.

"وضعیت بی‌قانونی" به وضعیتی گفته می‌شود که در آن اختلالات در نظم عمومی ایجاد شده و اختیارات دولت برای برقراری نظم گسترده‌تر می‌شود.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت انفجار روز جمعه را برعهده نگرفته است که در جریان آن ۱۴ تن کشته و ۶۷ تن دیگر نیز زخمی شدند.

دوترته در زمان وقوع انفجار در نزدیکی محل این رخداد نبود.

این انفجار در حالی رخ داده که رئیس جمهوری فیلیپین در بحبوحه مقابله گسترده با قاچاقچیان مواد مخدر و دلالان مواد در این کشور است و با شبه نظامیان و بروکراسی‌های فاسد در کشور مقابله می‌کند و به این دلیل به شدت مورد انتقاد جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.

دفتر رئیس جمهوری فیلیپین اعلام کرده است که براساس بندی در قانون اساسی وی مسئول تمامی نیروهای مسلح است و براساس آن اعلام شده است در صورت نیاز وی می‌تواند اختیارات نیروهای مسلح را برای جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز افزایش دهد.

انفجار روز جمعه ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی در یک بازار مقابل هتل مارکوپولو در داوائو رخ داد؛ محلی که دوترته اغلب از آن برای برگزاری نشست‌هایش به ویژه در جریان کمپین انتخاباتی استفاده می‌کرد و روزهای شنبه و یکشنبه در آنجا وقت می‌گذراند.

در همین حال کاخ سفید نیز مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان این انفجار ابراز داشت و ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور در جریان دیدار با همتای فیلیپینی‌اش در نشستی در لائوس که طی روزهای آتی برگزار می‌شود با وی درباره این انفجار به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

دوترته قرار است نخستین سفر خارجی خود را به عنوان رئیس جمهوری فیلیپین به برونئی و اندونزی پیش از حضور در نشست کشورهای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) و نشست شرق آسیا در لائوس که روز سه شنبه آغاز می‌شود، انجام دهد.

۱۳۹۵/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...