نسخه چاپی

زنجیره انفجار ها در افغانستان ...

جاری شدن جوی خون در افغانستان

عکس خبري -جاري شدن جوي خون در افغانستان

در طول هفته ی گذشته این سومین حادثه ی تروریستی است كه در افغانستان رخ می دهد و در طول هشت ماه مدت حكومت طالبان در افغانستان این پنجمین بار است كه مردم بی گناه افغانستان به خاك و خون كشیده می شوند حوادثی كه اگر خوب به آنها دقت كنیم درمی یابیم كه همگی علیه گروه‌های مذهبی اتفاق افتاده است و این موضوع نشان میدهد كه این انفجارها هدفی جز ایجاد كردن جنگ مذهبی بین شیعه و سنی ندارد.

این روزها بار دیگر ملت مظلوم افغانستان هدف حملات گسترده گروه تروریستی داعش قرار گرفته است، چهارشنبه ی هفته ی گذشته بود که سه مدرسه ی شیعه نشین غرب کابل مورد حملات تروریستی این گروهک قرار گرفت که طی آن 26دانش‌آموز شهید و 19 تن دیگر مجروح شدند ، هنوز زمان زیادی از این خبر نگذشته بود که خبر آمد مسجد شیعیان مزار شریف هم مورد حملات انتحاری قرار گرفته که در اثر آن45 نمازگزار شهید و 90 نفر دیگر زخمی شدند، بعد از 48 ساعت از این جنایت، نوبت به مسجد "خانقای مولوی سکندر" مربوط به اهل تسنن در شهرستان امام‌صاحب قندوز در شمال افغانستان رسید و انفجار در این مسجد باعث شهادت 60 نماز گزار و مجروح شدن 30 نفر از اهل سنت شد این انفجار در حالی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه درحال تشکیل حلقه ذکر بودند. طالبان تاکنون درباره ماهیت این انفجار چیزی نگفته است اما منابع مردمی می‌گویند که مواد انفجاری در نزدیکی یکی از ستون‌های داخل مسجد جاسازی شده بود.
برخلاف انفجار مدارس و مسجد شیعیان که داعش رسما مسئولیت آن را عهده دار شده بود اینبار واکنشی نشان نداده و هیچ گروهی تا به امروز مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما طالبان همانند دو انفجار گذشته این انفجار را هم محکوم کرده اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توئیتی نوشت: در نتیجه انفجار روز گذشته در مسجد اهل سنت ضمن محکوم کردن این حادثه گفت که عاملان حمله عناصر «فتنه گر و شریر» هستند که برای بازداشت و مجازات آن‌ها تلاش‌ها جریان دارد.
حملات روزهای اخیر در افغانستان با محکومیت گسترده جهانی همراه بود.
دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» طی بیانیه‌ای حمله وحشیانه امروز در مزار شریف را که غیرنظامیان را در یک عبادتگاه هدف قرار داد، به شدیدترین الفاظ محکوم کرد.
در این بیانیه همچنین آمده است: حملات اخیر علیه غیرنظامیان نگران کننده است. باید این حملات فوراً پایان یابد و عاملان آن مجازات شوند.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حملات اعلام کرد که کشورش از تکرار وقوع انفجارهای متعدد در شهرهای مختلف افغانستان به مراتب نگران است.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان با انتشار پیامی در صفحه فس‌بوک خود اعلام کرد: «دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان بار ديگر با ارتكاب جنايت ضدبشرى شمارى از شهروندان ما را حين اداى نماز در مسجد جامع سه دکان شهر مزار_شریف شهيد و زخمى کردند
وی در ادامه افزود: «اين حملات تروریستی که در تضاد با تمام اصول و ارزش‌های انسانی و اسلامی است را به شدت محکوم می‌کنم
جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء نیز در پی فاجعه اخیر شهر مزار شریف و به خون کشیده شدن ده‌ها تن از شیعیان افغانستان، با صدور بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را محکوم کرد.در بیانیه‌این گروه مقاومت عراقی آمده است: «این اقدام جنایتکارانه در‌اندیشه وهابی جای هیچ تعجبی ندارد؛ چراکه این‌ها از تبار ابن ملجم هستند و این نفرت ناصبی است که تنها شیعیان را هدف قرار می‌دهد»در این بیانیه آمده است: «ما ضمن محکوم کردن این جنایت، از جامعه جهانی، جهان اسلام و همچنین حکومت افغانستان می‌خواهیم که به حمایت از شیعیان اهل‌بیت(ع) بپردازند؛ در غیر این صورت همه باید بدانند و آگاه باشند که بازوان محور مقاومت توانایی و نیروی هدف قرار‌دادن دشمنان خدا در هر زمان و مکانی را دارد.:نجَباء در پایان این بیانیه تصریح کرد: «حمایت از پیروان اهل‌بیت(ع) آنگاه که شرایط ایجاب کند، به هیچ وجه مأموریت دشوار و غیرممکنی نیست»شورای علمای شیعه افغانستان نیز در پیامی حادثه تروریستی مسجد شیعیان در مزار شریف را محکوم کرد.جنبش حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به کشتار شیعیان توسط تروریستهای داعش در مزار شریف افغانستان تأکید کرد که این حوادث، نشانگر توحش عاملان این جنایات است.
عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی نیز ضمن محکوم کردن این حمله غیرانسانی و جنایتکارانه، تاکید کرد:« برادران و خواهران اهل سنت و تشیع، بخش‌های جدایی ناپذیر ملت ما هستند. غم و درد آنها، غم و درد تمام مردم افغانستان است
عبدالله تصریح کرد: هدف قرار دادن نمازگزاران، دانش‌آموزان، اماكن مذهبی و نهادهای آموزشی جنایت ضدبشری و خلاف تمام اصول و ارزش‌های دینی و انسانی است
در طول هفته ی گذشته این سومین حادثه ی تروریستی است که در افغانستان رخ می دهد و در طول هشت ماه مدت حکومت طالبان در افغانستان این پنجمین بار است که مردم بی گناه افغانستان به خاک و خون کشیده می شوند حوادثی که اگر خوب به آنها دقت کنیم درمی یابیم که همگی علیه گروه‌های مذهبی اتفاق افتاده است و این موضوع نشان میدهد که این انفجارها هدفی جز ایجاد کردن جنگ مذهبی بین شیعه و سنی ندارد.
وجود انفجارهای پی در پی در افغانستان و عدم توانایی طالبان برای مقابله با آن به خوبی نشان می دهد که این گروه توانایی برقراری امنیت در افغانستان را ندارد و تاوان این بی کفایتی را مردم مظلوم افغانستان بخصوص شیعیان پرداخت باید پرداخت کنند


۱۴۰۱/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...