نسخه چاپی

تركی الفیصل: عربستان نگران منافع خریداران نفت است

تركی الفیصل شاهزاده عربستانی كه كشورش تاكنون در راستای منافعش از كاهش میزان تولید نفت در شرایط كاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت جهانی آن سر باز زده است، ادعا كرد كه ریاض نگران است مبادا افزایش بهای نفت به ضرر كشورهای واردكننده تمام شود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو٬ فیصل در حاشیه نشست اقتصادی آمبروزتی ایتالیا در گفت و گو با تلویزیون سی ان بی سی با بیان این که بازگشت نفت به قیمت های بالا به ضرر کشورهای واردکننده فقیر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین است، مدعی شد: سیاست عربستان از زمان تشکیل اوپک این بوده که قیمت ها منطقی باشد به نحوی که خریدار بتواند از عهده آن برآید.

آرکادی دورکوویچ معاون نخست وزیر روسیه در گفت و گو با این شبکه تلویزیونی٬ بهای مناسب نفت خام را بین 50 تا 70 دلار به ازای هر بشکه دانست. وی همچنین از آمادگی روسیه برای انعقاد توافق تولید خبر داد.

سی ان بی سی افزود: تصمیم برای حفظ تولید در سطح بالا از سوی اوپک که عملا عربستان رهبری آن را در دست دارد، درحالی که تقاضای جهانی برای این کالای راهبردی کاهش یافته است٬ عامل اصلی پایین آمدن قیمت نفت قلمداد می شود.

ریاض همواره تاکید کرده است که حاضر نیست تولید را کاهش دهد و سهم بازار را به رقبای خود واگذار کند. تولید کنندگان نفت شیل آمریکا از رقبای نفتی مهم عربستان محسوب می شوند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عربستان با افزایش تولید٬ قصد دارد با پایین آوردن بهای نفت٬ این تولید کنندگان را به ورشکستگی بکشاند.

فیصل در عین حال تصریح کرد که عربستان به دنبال رویکردی کل گرایانه به مساله تولید و قیمت نفت است، نه فقط در محدوده اوپک.

وی که در گذشته رئیس تشکیلات جاسوسی عربستان و سفیر این کشور در واشنگتن بوده است، افزود: همه تولیدکنندگان نفت باید در تصمیم هایی که گرفته می شود نقش داشته باشند.

کشورهای تولید کننده نفت در ماه میلادی جاری گرد هم می آیند تا درباره شرایط بازار نفت گفت و گو کنند. اعضای اوپک نیز به اضافه روسیه قرار است در حاشیه این نشست درباره امکان اجرای فریز نفتی (توقف افزایش تولید) برای تقویت بهای نفت به مذاکره بنشینند.

چندین توافق در این خصوص در گذشته بی نتیجه مانده است، زیرا عربستان اصرار دارد که تولید را در سطح بالا ادامه دهد تا سهم بازار را حفظ کند. علاوه بر عربستان، ایران نیز مصمم است سطح تولید خود را به پیش از تحریم ها نزدیک کند، از این رو از پیوستن به توافق فریز نفتی عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا در ماه فوریه (بهمن/اسفند) امتناع کرد.

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...