نسخه چاپی

درگیری میان ارتش تركیه و پ ك ك شدت گرفت

همزمان با شدت گرفتن عملیات ارتش تركیه در مناطق شرق و جنوب شرق این كشور ، حملات پ ك ك علیه نیروهای دولتی نیز شدت گرفته است. فقط در دو روز شمار تلفات نیروهای دولتی حداقل به 13 نفر و شمار زخمی ها به حدود 30 نفر رسیده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، رسانه های ترکیه دقایقی پیش با کد فوری از کشته شدن سه تن از نظامیان در منطقه 'چکورجا' واقع در نزدیکی مرز جمهوری اسلامی ایران و زخمی شدن 20 نظامی خبر دادند که حال سه تن از آنها بسیار وخیم گزارش شده است.
ستاد فرماندهی ترکیه روز گذشته با اشاره به ادامه عملیات نیروهای ارتش با پشتیبانی هوایی در منطقه چکورجا از توابع حکاری، شمار تلفات پ.ک.ک در این درگیری ها را 33 نفر و شمار دستگیری ها را 33 نفر اعلام کرده بود.
جنگنده های اف 16 ترکیه روز گذشته سه بار مواضع پ.ک.ک در منطقه چکورجا را بمباران کرده بودند.
روز گذشته نیز در منطقه کوهستانی تندورک از توابع چالدران واقع در نزدیکی مرز ایران نیز درگیری شدیدی بین نیروهای ارتش و پ.ک.ک رخ داد که هشت تن از نظامیان کشته و 8 تن دیگر زخمی شدند.
استانداری وان ضمن اعلام شمار تلفات نیروهای دولتی رسانه ها افزود: در عملیات ارتش که از زمین و هوا در منطقه ادامه دارد، دست کم 13 تن از تروریست های پ.ک.ک. به هلاکت رسیده اند.
روز گذشته همچنین در حین عبور یک خودروی نظامی در استان ماردین، بمب جاسازی شده در مسیر حرکت خودروی نظامی منفجر شد که دست کم سه تن از نیروهای دولتی کشته شدند و شماری نیز زخمی شدند.
درگیری ها در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه در حالی تشدید می یابد که بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز گذشته در آنکارا بدون ذکر نام پ.ک.ک با تاکید بر اینکه دیگر موضوع حل سیاسی مطرح نیست و آن شانس را دست داده اند، گفت: عملیات تا پاکسازی تروریست ها ادامه خواهد یافت. او گفت: پ.ک.ک در واقع علیه مردم کرد منطقه فعالیت می کند، اما دولت مصمم است خرابی های سنگین که پ.ک.ک با کندن خندق ها و کشاندن درگیری ها به داخل شهرها بر مردم منطقه وارد کرده است، بازسازی کرده و رفاه اقتصادی مردم را به سرعت بالا ببرد.
او گفت: یکشنبه (فردا) به دیاربکر رفته و بسته تشویق جدید جذب سرمایه گذاری به منطقه را اعلام و جزئیات طرح بازسازی شهرها و کمک به اصناف و کسبه محلی را اعلام خواهد کرد.
در همین حال کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به عنوان بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه روز شنبه در گفت و گو با شماری از روسای شبکه های خبری ترکیه اعلام کرد حزب متبوع وی برای متوقف کردن درگیری ها آماده هرگونه کمک به دولت است.
از سوی دیگر قرار است شماری از اعضای نهادهای مدنی و سیاستمداران کرد برای متوقف کردن درگیری و اجازه دادن دولت آنکارا به دیدارو تماس با عبدالله اوج آلان رهبر پ.ک.ک شده اند، که در زندان جزیره امرالی در دریای مرمره به سر می برد، روز دوشنبه در دیاربکر دست به اعتصاب غذا خواهند زد.
صلاح الدین دمیرتاش یکی از دو رئیس جزب دمکراتیک خلق ها که از سوی دولت آنکارا به دنباله روی پ.ک.ک متهم شده است، با ابراز نگرانی از سرنوشت اوج آلان مدعی شده است در شب کودتا در جزیره امرالی درگیری شده و هنوز نمی دانند در این درگیری اوج آلان مرده است یا زنده می باشد.
دوران سه ساله بدون درگیری در مناطق کردنشین ترکیه در جولای سال گذشته به دنبال عملیات انتحاری داعش در سوروچ – شهر مرزی ترکیه با سوریه علیه کردهایی که برای کمک رسانی به مردم کوبانی سوریه جمع شده بودند و متعاقب آن سربریده شدن دو پلیس در این منطقه، خاتمه یافت و در یک سال اخیر، ترکیه شاهد شدیدترین حملات تروریستی و جنگ شهری بی سابقه ای در مناطق کردنشین بین پ.ک.ک و نیروهای امنیتی و نظامی این کشور بوده است.

۱۳۹۵/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...