نسخه چاپی

محرومیت شركت‌های بایكوت‌كننده اسرائیل از مزایده‌های دولتی

ایالت كالیفرنیای امریكا لایحه‌ای را تصویب كرده است كه بر مبنای آن شركت‌های دخیل در تحریم رژیم اسرائیل جریمه خواهند شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو این لایحه خشم و اعتراض فعالان حامی فلسطین را برانگیخته است؛ آنها این لایحه را نقض آزادی بیان دانسته‌اند.

لایحه موسوم به ای.بی 2844 (AB 2844) هفته جاری در مجلس ایالت کالیفرنیا با 69 رای موافق در مقابل یک رای مخالف به تصویب رسید و باید تا پایان ماه جاری از سوی جری براون، فرماندار دموکراتیک این ایالت امضا یا وتو شود.

راشاتودی روز شنبه (13 شهریور) گزارش داد، بر مبنای این مصوبه، شرکت‌هایی که در تحریم اسرائیل مشارکت کرده‌اند از دریافت مزایده‌ها و قراردادهای دولتی به ارزش 100 هزار دلار یا بیشتر، محروم خواهند شد.

به گفته مکس بلومنتال، روزنامه نگار مستقر در امریکا، این لایحه شرکت‌هایی را که به دنبال چنین قراردادهای پر سود هستند ملزم می‌کند در یک تعهدنامه کتبی گواهی دهند در تحریم اسرائیل مشارکت نمی‌کنند.

هر چند در لایحه ای.بی 2844 ادعا شده است «هدف مجلس این است که تضمین شود پول مالیات‌دهندگان در هر گونه اقدام تبعیض آمیز» صرف نمی‌شود، اما در نسخه مصوب آن تنها نام رژیم اسرائیل ذکر شده است.

ریچارد بلوم از نمایندگان مجلس ایالتی کالیفرنیا امریکا درباره گفته است، هدف این مصوبه اجتناب از «کمک مالی به هر گونه اقدام تبعیض آمیز» است.

این در حالی است که مخالفان ای.بی 2844 تاکید دارند این مصوبه به طور ناعادلانه جنبش «بایکوت، سرمایه‌زدایی و تحریم» (بی.دی.اس) را هدف قرار داده است.

افزون بر این، گروه حقوق بشر «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» (ACLU) که در امریکا مستقر است، از این لایحه انتقاد کرده و آن را نوعی «فهرست سیاه دولتی» حاوی شرکت‌هایی دانسته است که خواهان مشارکت در یک فعالیت قانونی هستند.

لوایح و قوانین مشابه دیگری نیز علیه جنبش «بی دی اس» در دیگر ایالات امریکا همچون نیوجرسی و نیویورک که دارای به طور گسترده یهودی‌نشین هستند، تصویب شده است.

۱۳۹۵/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...