نسخه چاپی

كنترل انتقال ویروس HIV از مادران مبتلا به نوزادان

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: یكی از برنامه‌های چهارم استراتژیك ایدز كشور كاهش انتقال این بیماری از مادر به كودك است.

به گزارش نما؛ محمدمهدی گویا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: سیاست‌های کنترل و پیش‌گیری ایدز برنامه‌ جدیدی نیست و سال‌هاست که در حال اجرا بوده و اکنون چیزهای جدید به آن اضافه و سعی شده است برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی به‌صورت هدفمند برای قشرهای ویژه تقویت شود.

وی بیان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین ابعاد برنامه چهارم استراتژیک ایدز کشور است و مهم‌ترین گروه در این طرح نوجوانان و جوانان هستند و تلاش داریم با یک آموزش و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن‌ها را از خطرهای بیماری ایدز آگاه کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به برنامه استراتژیک ایدز کشور افزود: این برنامه در دو بخش اطلاع‌رسانی عمومی و اطلاع‌رسانی برای افراد با رفتارهای پرخطر تعریف‌ شده است و اطلاع‌رسانی عمومی شامل آگاه‌سازی نوجوان، جوانان، بانوان و افراد در شرف ازدواج بوده و در بُعد دوم به افراد با رفتارهای پرخطر آموزش ساده و مشاوره داده می‌شود.

گویا با اشاره به اهداف مشاوره دادن به افراد با رفتارهای پرخطر اضافه کرد: این‌ دسته از افراد را به انجام آزمایش تشویق کرده و به آن‌ها می‌گوییم که ادامه این رفتار شما را در معرض ابتلا به بیماری قرار داده و در صورت تشخص فرد مبتلا به بیماری، او را تحت مراقبت و درمان دائمی قرار می‌دهیم.

وی گفت: یکی از سیاست‌های دیگر پیش روی ما تقویت برنامه‌های بیماریابی و دسترسی به گروه‌های پرخطر بوده که محل تجمع و زندگی آنها را شناسایی کنیم و افراد مبتلا را با مشاوره و آزمایش در مسیر درمان قرار دهیم.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف دیگر برنامه چهارم استراتژیک ایدز تقویت آزمایش‌های شناسایی این بیماری بوده و اینکه در محل‌های در دسترس و شناسایی‌شده، این آزمایش‌ها صورت گیرد، برای مثال در مراکزی مانند مرکز درمان اعتیاد، کاهش آسیب و زندان‌ها با آزمایش سریع، افراد مبتلا به‌ موقع شناسایی شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت صورت رایگان انجام‌شده و حاصل این فرایند باید «درمان موفق» باشد که به معنای کاهش تعداد ویروس HIV در داخل بدن بیمار است تا آن میزان که احتمال انتقال به دیگری نباشد و برای این مهم از بیماران در فواصل مختلف آزمایش‌های ویژه‌ای گرفته می‌شود.

گویا در پایان افزود: یکی از برنامه‌های دیگر ما کاهش انتقال بیماری ایدز از مادر به کودک است و این برنامه در 16 استان از جمله فارس در حال اجراست و برای دستیابی به این امر ابتدا به شناسایی مادران مبتلا پرداخته و سپس درمان فوری آنها در طول دوره بارداری، هنگام زایمان و بعد از زایمان انجام خواهد گرفت.

۱۳۹۵/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...