نسخه چاپی

كی شام بخوریم تا سكته نكنیم؟

بر اساس جدیدترین یافته های محققان، خوردن شام 2 ساعت قبل از خواب، احتمال ابتلا به سكته قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد.

به گزارش نما به نقل از وب سایت تک شات: بر اساس جدیدترین یافته های محققان، خوردن شام 2 ساعت قبل از خواب، احتمال ابتلا به سکته قلبی را تا دو برابر افزایش می دهد.

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که بنا به دلایل مختلف، عادت دارید که دیروقت و یا بهتر بگوییم چند دقیقه قبل از خواب شام بخورید. عملی که می تواند برای سلامتی بسیار خطرناک باشد و حتی در بعضی مواقع، منجر به مرگ شود.

در همین رابطه، انجمن قلب اروپا موسوم به ESC در تازه ترین پژوهش خود به این نتیجه رسید که بهترین زمان برای صرف شام، قبل از ساعت 7 شب است. به گفته این گروه تحقیقاتی، خوردن دیرهنگام شام، منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی همچون فشار خون که یکی از دلایل اصلی حملات قلبی محسوب می شود، خواهد شد. از این رو، خوردن به موقع شام، به تنظیم سطح فشار خون در طول شب کمک و عملکرد مطلوب قلب را تضمین می کند.

دکتر ابرو ازپلیت در این خصوص عنوان می کند که خوردن صبحانه و ناهار کامل به عنوان یکی از ضروریات، همواره با افراد توصیه می شود اما در خصوص شام قضیه فرق می کند و می بایست تا حد امکان سبک بوده و قبل از ساعت 7 شب میل شود.

در این آزمایش که بر روی 721 فرد با متوسط سن 53 سال صورت پذیرفت، فاکتورهایی از قبیل نوع غذای مصرفی، میزان نمک موجود در وعده های غذایی، خوردن و یا عدم خوردن صبحانه و زمان صرف شام زیر ذره بین قرار گرفت و مشخص شد فشار خون افرادی که دیروقت شام می خورند و همچنین غذاهای پرنمک مصرف می کنند، در طول شب به طور قابل توجهی افزایش می یابد که این موضوع احتمال بروز حملات قلبی را تشدید می کند.

به گفته ازپلیت، صرف شام دو ساعت قبل از خواب، بدن را در حالت آماده باش نگه می دارد و همین امر منجر به افزایش سطح هورمون های استرس در بدن در حین خواب می شود. به طور معمول، فشار خون در حین خواب کاهش می یابد اما در افرادی که شب ها دیروقت شام می خورند، میزان فشار خون افزایش می یابد.

وی در ادامه افزود که در دنیای مدرن کنونی، افراد ساعت ها پس از غروب خورشید و تاریک شدن هوا، بیدار می مانند و همین امر باعث می شود تا زمان صرف وعده شام خود را به یکی دو ساعت قبل از خواب موکول کنند. این در حالیست که اگر شام به موقع خورده نشود، می تواند خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

۱۳۹۵/۶/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...