نسخه چاپی

عادل الجبیر: عربستان حاضر است نیروی بیشتری وارد سوریه كند

به گزارش نما - واحد مرکزی خبر نوشت: وزیر خارجه عربستان سعودی می گوید حاضریم نیروهای بیشتری به سوریه وارد کنیم تا برای آنچه از آن به اصطلاح خود مقابله با گروه تکفیری صهیونیستی داعش می نامد استفاده شود.

به گزارش وزیر امور خارجه عربستان سعودی می گوید حاضریم نیروهای بیشتری به سوریه وارد کنیم تا از آنها برای آنچه از آن به اصطلاح خود مقابله با گروه تکفیری صهیونیستی داعش می نامد استفاده شود.

عادل الجبیر که پس از حضور در نشست سران گروه بیست در شهر هانگجو چین، برای شرکت در نشست مخالفان سوری به لندن رفته است، در مصاحبه اختصاصی با کریستین امانپور، تهیه کننده سی ان ان، به طرح دیدگاههایش پرداخت.

امانپور پرسید:«یکی از نیروهای موثر زمینی علیه داعش و نیروهای بشار اسد، کردهای سوریه بوده است. ایالات متحده با پوشش هوایی و تسلیحات و دادن اموزش به آنها و کمکهای دیگر به این نیروهای کرد سوری کمک می کند. وقتی ترکیه تصمیم گرفت که دیگر نمی خواهد این وضع ادامه پیدا کند و می خواهد کردهای سوریه را عقب براند، پرسشهای زیادی درباره این کردهای سوریه در دو هفته گذشته مطرح شد. به نظر شما، نتیجه این روند در سطح میدانی چه خواهد بود؟»

عادل الجبیر در پاسخ گفت:« به نظر من، نیروهای میانه روی مخالف سوری به اندازه کافی نیرو دارند و این توانمندی را دارند که بتوانند علیه داعش اقدام کنند. به باور من، ترکیه نیز علیه داعش اقدام می کند. ما در عربستان سعودی پیشنهاد کرده ایم که نیروهای بیشتری به داخل سوریه اعزام کنیم تا از آنها در مقابله با داعش استفاده شود. شماری از کشورهای حاضر در ائتلاف اسلامی حاضرند نیروهایی به سوریه اعزام کنند تا با داعش بجنگند. به برنامه ای در این خصوص نیاز است.

لازم است در این باره تصمیم گیری شود تا بتوان به پیش رفت. به نظر من، برای مقابله با داعش، کمبود منابع وجود ندارد بلکه فقط موضوع تصمیم گیری مطرح است.»

جبیر مدعی شد انصارالله اجازه نخواهند یافت کنترل یمن را در دست بگیرند

امانپور پرسید:«سوال آخرم درباره بحران در یمن است و اقداماتی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه یک طرف فعال در یمن صورت می دهد. ایالات متحده و انگلستان و بسیاری از کشورها خواهان آن هستند که این جنگ پایان یابد. یک مسئله خاص در این خصوص آن است که این جنگ سبب کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان شده است. بسیاری از ناظران ازجمله کمیته حقوق بشر (سازمان ملل متحد) گفته است که این وضع ناشی از اقدامات ائتلاف تشکیل شده به رهبری عربستان سعودی است.»


عادل الجبیر در پاسخ گفت:« ما هرگز خواهان این جنگ نبودیم. این جنگ بر ما تحمیل شد. ما در یمن کودتا نکردیم و نکوشیدیم دولت قانونی این کشور را سرنگون کنیم. حوثی ها و (علی عبدالله) صالح این کار را انجام دادند. ما گفتگوهای ملی یمن را از هم نپاشیدیم حال آنکه این گفتگوها ، یمن را به سمت اینده ای امن تر هدایت می کرد بلکه حوثی ها و صالح این کار را انجام دادند. ما دولت قانونی یمن را محاصره نکردیم و تهدید نکردیم که رئیس جمهور یمن را خواهیم کشت. حوثی ها و صالح این کار را انجام دادند.

ما موشکهای بالستیک را در مرزهایمان مستقر نکردیم و تهدید نکردیم بلکه آنها بودند که این کاررا انجام دادند. ما موشکهای بالستیک را روی سر انها فرونریختیم بلکه آنها بودند که این کار را علیه ما انجام دادند. ما بنابه درخواست دولت قانونی یمن در این کشور وارد عمل شدیم تا از این دولت محافظت کنیم و تهدید مطرح برای مرزهایمان را از بین ببریم و باب حرکت در مسیر حل و فصل سیاسی مسئله را باز کنیم. ما از روی اول گفته ایم که راه حل مسئله یمن، راه حلی سیاسی است. براساس قطعنامه 2116 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز همین سخن مطرح شده است.

اما حوثی ها این مسئله را رد کرده اند. امیدواریم که این هدف تحقق پیدا کند. ما به روند سیاسی درباره یمن پایبند هستیم و امیدواریم حوثی ها و صالح سر عقل بیایند و متوجه شوند که به آنها اجازه داده نخواهد شد یمن را در دست بگیرند. جمعیت حوثی ها کمتر از پنجاه هزار نفر است حال آنکه جمعیت یمن بیست و شش میلیون نفر است. باوجود این، حوثی ها می خواهند کنترل یمن را در دست بگیرند! این خواسته آنها ، مضحک است.»

۱۳۹۵/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...