نسخه چاپی

حضور هزاران تروریست از 100 كشور در سوریه

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت:نمی توان آنچه در سوریه در جریان است، جنگ داخلی نامید زیرا هزاران تروریسم از بیش از 100 كشور جهان از مسیر كشورهای همسایه و حمایت حكومت های این كشورها وارد سوریه شده اند و این وضعیت با جنگ داخلی كه در گزارش دبیركل آمده هیچ تناسبی ندارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت:نمی توان آنچه در سوریه در جریان است، جنگ داخلی نامید زیرا هزاران تروریسم از بیش از 100 کشور جهان از مسیر کشورهای همسایه و حمایت حکومت های این کشورها وارد سوریه شده اند و این وضعیت با جنگ داخلی که در گزارش دبیرکل آمده هیچ تناسبی ندارد.

بشار الجعفری روز سه شنبه در نشست هم اندیشی درباره مسئولیت حمایت در سازمان ملل افزود: حکومت سوریه به وظیفه قانونی خود در دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور و امنیت شهروندان در برابر گروه های تروریستی که بر روی دولت و ملت سوریه اسلحه کشیده اند، ادامه می دهد.

وی اضافه کرد: در قانون اساسی بسیاری از کشورها، حمل سلاح از طرف هر گروهی غیر از ارتش و نهادهای حکومتی به عنوان مسئول امنیت و حفظ مرزها، جرم است.

الجعفری بیان کرد: بکاربردن اصطلاحاتی مانند گروه های مسلح، واقعیت تروریستی بودن داعش، النصره، فتح الشام، جیش الفتح، جیش الاسلام و دیگر گروه های مرتبط با آن ها را تغییر نمی دهد و دولت سوریه براساس مسئولیت ملی خود در تامین حمایت مردم با آن ها مبارزه می کند.

وی گفت: شهروندان سوری در طول ده ها سال در سایه تامین امنیت و رعایت عدالت، هرگز به رنج آوارگی و پناهندگی گرفتار نشده بودند و اگر برخی کشورهای شناخته شده از ده ها هزار تروریست خارجی حمایت نکرده بودند، ملت سوریه به چنین رنج هایی مبتلا و قتل عام نمی شدند.

الجعفری تصریح کرد: حکومت های این کشورها همچنان به حمایت از تروریسم در سوریه و سنگ اندازی در مسیر حل و فصل سیاسی بحران و تحریم های یکجانبه ادامه می دهند و شهروندان سوری را مجبور می کنند با به خطر انداختن جان خود گام درمسیر مهاجرت خارجی بگذارد یا در داخل از مناطق اشغال شده توسط تروریست ها به مناطق امن مورد حمایت دولت مهاجرت کند.

وی در ارتباط با موضوع نشست هم اندیشی درباره مسئولیت حمایت در سازمان ملل گفت که اصل مسئولیت حمایت، به بهانه ای برای دخالت در امور داخلی کشورها تبدیل شده است.
الجعفری ادامه داد ،مسئولیت حمایت از شهروندان در برابر جنایت های بزرگ از وظایف اختصاصی دولت ها و از مهمترین اجزای حاکمیت ملی است.

وی اضافه کرد: هدف از نظریه مسئولیت حمایت، تقویت حاکمیت ملی است نه تضعیف آن.
الجعفری گفت: این نظریه در اصل برای بهانه دادن به دست برخی از کشورها به منظور تحمیل خواسته ها، راه حل ها و اقدامات به دیگر کشورها برای تغییر حکومت ها از طریق حمله نظامی، اشغال و حمایت از گروه های مسلح و تروریست های خارجی و سپس اصلاح نژادی و مخالفان میانه رو داخلی نامیدن آن ها مطرح نشده است.

وی بیان کرد: برخی از کشورها از این نظریه به عنوان ابزار و بهانه ای جدید و ساختگی برای دخالت در امور داخلی کشورها و دست یافتن به منافع خود به هرقیمتی استفاده می کنند.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تصریح کرد: این اصل نیز مانند بسیاری از اصول و نظریه های دیگر ارزش و اعتبار خود را به دلیل سیاسی کاری، منفعت طلبی و سیطره طلبی از دست داده است.

الجعفری گفت: نتایج فاجعه آمیز و جنایت های وحشتناک اقدام برخی از کشورها برای اجرای گزینشی و سیاست زده اصل مسئولیت حمایت، هم اکنون مشاهده می شود و دبیرکل سازمان ملل درباره آثار زیانبار اجرای نابجای این اصل در لیبی هشدار داد.

وی اضافه کرد: اجرای بد این اصل،لیبی را به کانون تروریسم جهانی و صدور تروریسم به سراسر جهان و بویژه آفریقا و سوریه تبدیل کرده است.

الجعفری افزود: این اقدامات، خارج کردن اصل مسئولیت حمایت از مسیر و هدف اصلی خود است و برخی از کشورها از آن برای دخالت در امور داخلی دیگر اعضای سازمان ملل، نقض منشور این سازمان، کشتار، حمایت از تروریسم، تجزیه کشورها استفاده می کنند.

وی بیان کرد: گزارش اخیر دبیرکل درباره مسئولیت حمایت به اشغالگری رژیم صهیونیستی در سرزمین های عربی به عنوان مهمترین رنج بشری که باید مورد توجه اصل مسئولیت حمایت قرارگیرد، اشاره ای نکرده است.

۱۳۹۵/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...