نسخه چاپی

ولایتی:ایران و فرانسه می توانند به جنگ در منطقه پایان دهند

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه تهران و پاریس از نفوذ خوبی در منطقه برخوردار هستند، گفت: دو كشور ایران و فرانسه با همكاری یكدیگر می توانند به جنگ های خانمان سوز در منطقه پایان دهند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در دیدار با رئیس مجلس ملی فرانسه که در دفتر این مرکز برگزار شد، افزود: رابطه میان ایران با فرانسه یک رابطه طولانی و ریشه دار است.
وی ادامه داد: این رابطه شاید فراز و نشیب داشته است اما هیچ گاه خاطره بد و نگران کننده ای میان این دو کشور وجود نداشته است.
ولایتی افزود: مردم ایران هیچ سابقه استعماری از فرانسه به یاد ندارند و برعکس یک رابطه مثبت و فرهنگی با این کشور دارند، بنابراین همواره توقع این است که همکاری های فرهنگی در سطح عالی بین دو کشور برقرار شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: گاهی کدورت هایی میان ایران و فرانسه وجود داشته است اما ما همواره کشور فرانسه را یک کشور فرهنگی و تاریخی می شناسیم.
وی تصریح کرد: مردم ما آن سِبقه و روش استدلال خواهانه ژنرال دوگُل را در جهت حفظ استقلال فرهنگی کشورش تمجید می کنند.
ولایتی با بیان اینکه کمتر ایرانی را پیدا می کنید که کتاب «بینوایان» را نخوانده باشد، افزود: در مقابل کمتر فرانسوی را هم پیدا می کنید که اسم «حافظ» را نشنیده باشد.
وی اظهار داشت: در شرایط حاضر هر دو کشور با تروریسم مواجه و با این پدیده مخالف هستند و اگر این دیدارهای دو جانبه ادامه داشته باشد، برداشت های دو طرف نسبت به موضوع تروریسم به یکدیگر نزدیک تر می شود.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در محکومیت آنچه که به عنوان پدیده تروریسم در فرانسه و یا دیگر جاها به وجود آمده است، هرگز تردیدی نداشته ایم.
وی ادامه داد: امیدواریم به جایی برسیم آنچه که در این منطقه اتفاق می افتد یعنی جنگ هایی که به صورت قبیله ای و منطقه ای است به پایان برسد و کشورهایی مثل سوریه و یمن بتوانند به صلح برسند.
ولایتی خاطرنشان کرد: کشور فرانسه یک سابقه طولانی در لبنان و سوریه دارد و ایران هم از نفوذ خوبی در این مناطق برخوردار است، لذا می توانند با همکاری یکدیگر به این جنگ های خانمان سوز پایان دهند.
وی تصریح کرد: ما معتقد به این هستیم که فرانسه باید سیاست های مستقل خودش را در منطقه داشته باشد و ما هم حاضریم در این زمینه البته بر اساس حفظ تمامیت ارضی دیگر کشورها به آن ها کمک کنیم.
ولایتی تأکید کرد: ما با هر نوع تجزیه طلبی مخالف هستیم چون باعث می شود این جنگ ها ادامه داشته باشد که این به ضرر صلح در تمام جهان است.

۱۳۹۵/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...