نسخه چاپی

بلایی كه جواب اشتباه یك آزمایش درست كرد/زندگی مرد60ساله در7سال گذشته نابود شد

به گزارش نما - ایران نوشت: مردی 60 ساله هفت سال پیش وقتی برای پیگیری روند درمان یکی از بستگانش به بیمارستانی در تهران رفته بود به پیشنهاد یکی از پزشکان حاضر شد آزمایش خون بدهد و پس از این آزمایش در کمال شگفتی و ناباوری شنید که مبتلا به ویروس ایدز شده است.

این تشخیص سبب شد که طی 7 سال این مرد در سایه وحشت از کابوس مرگ زندگی کند، دچار سکته قلبی شود و با ترک اعضای خانواده‌اش به انزوایی اضطراب‌آور رو بیاورد تا اینکه با یک آزمایش اتفاقی پزشکان اعلام کردند که هرگز گرفتار ایدز نبوده است و هفت سال پیش پزشکان در تشخیص نتیجه آزمایش اشتباه کرده بودند.

داستانی که واقعیت دارد
این مطلب شاید بیشتر شبیه به یک داستان تخیلی به نظر برسد ولی عین واقعیت است، مردی که 7 سال از زندگی شیرینش را با سایه سیاه بیماری HIV‌ سر کرده است با حضور در خبرگزاری فارس روایت تلخ زندگی‌اش را بازگو کرد.
این مرد که حالا موهایش سفید شده و دهه پنجم زندگی‌اش رو به پایان است با ظاهری خسته به بیان شرح اتفاقات پرداخت و گفت: «59 ساله متأهل و دارای سه فرزند هستم. سال 85 یکی از دوستانم را که اعتیاد داشت و بدحال بود به بیمارستان رساندم و وی را برای آزمایش HIV به آزمایشگاه بردند. بعد از اینکه مشخص شد جواب آزمایشش مثبت و مبتلا به ایدز است بیمارستان از من هم خواست این آزمایش را انجام دهم. ابتدا به انجام این آزمایش تمایلی نشان ندادم چون برایم عجیب بود که فقط با انتقال یک شخص معتاد مبتلا به HIV، من هم به این بیماری مبتلا شده باشم اما در پی تأکید بیمارستان، آزمایش را انجام دادم و در کمال ناباوری با جواب مثبت آزمایشم روبه‌رو شدم.»
«بعد از شنیدن جواب آزمایش دچار بهت و حیرت و شوک روحی بزرگی شده و احتمال اشتباه را در آزمایش دادم اما مسئولان بیمارستان با تأکید و گفتن اینکه احتمال خطا در آزمایش انتقال خون وجود ندارد مرا از نتیجه ‌آزمایش مطمئن کردند و من هم با باور اینکه دچار بیماری HIV هستم رفته رفته مسیر زندگی‌ام تغییر یافت.»
در سایه وحشت
«بعد از گذشت یک ماه از این موضوع به توصیه یکی از پزشکان در یکی از ‌آزمایشگاه‌های بیرون از بیمارستان امام خمینی مجدداً این آزمایش را تکرار کردم و با جواب منفی آن روبه‌رو شدم. ولی بیمارستان امام خمینی جواب آزمایشگاه بیرون را با این دلیل که شما در بیمارستان، آزمایش انتقال خون را داده‌اید و احتمال خطا در این آزمایش وجود ندارد رد کرد و مجدداً من را مطمئن کرد که به این ویروس مبتلا هستم و باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرم.»این مرد ادامه داد: «7 سال از این موضوع گذشت و به دلیل باور این بیماری زندگی‌ام دستخوش اتفاقات ناگوار زیادی شد؛ خانواده‌ام مرا ترک کردند. وارد شدن فشارهای روانی زیاد نیز سبب شد سکته قلبی کنم و در بیمارستان بستری شوم. در کمال ناباوری ‌آزمایش‌های قبل از آنژیو قلبم منفی بود و 2 باری که به عمل آنژیو احتیاج پیدا کردم در هر دو بار آزمایش کلی قبل از عمل، جواب آزمایش HIV را منفی اعلام کردند.»«این بار با یقین به اینکه بیمارستان اول در آزمایشات خود دچار اشتباه شده به بیمارستان مراجعه کردم و اتفاقات افتاده را شرح دادم. این بار کلینیک با استفاده از کیت‌های امریکایی‌ و گرفتن آزمایش‌های استانداردتر اعلام کرد که جواب منفی است و من سالم بوده‌ و هستم.»با توجه به اینکه ابتدا این بیمارستان به من این بیماری را اعلام کرد و با توجه به 7 سالی که تحت‌نظر بودم و هر بار با اطمینان خاطر به من می‌گفتند که احتمال خطا در آزمایش انتقال خون وجود ندارد و من هم با توجه به همه حرف‌های بیمارستان و تأکیدات آنها فشارهای زیادی را تحمل کردم و مسیر زندگی‌ام دگرگون شد، به نظام پزشکی شکایت بردم. پرونده من به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شد و در آنجا اعلام کردند مسئول فنی وقت بیمارستان مقصر است و باید 30 درصد به شما خسارت بپردازد.«اما روند معرفی مسئول فنی توسط بیمارستان نیز 3 سال به طول انجامید و هر دفعه به بهانه‌ای این کار انجام نمی‌گرفت تا اینکه سرانجام با عوض شدن قاضی پرونده مرا به وزارت بهداشت و درمان برای دریافت اسم مسئول فنی ارجاع داد و به این صورت بود که مسئول فنی وقت بیمارستان مشخص شد و در حال حاضر هم منتظر جواب قطعی کمیسیون هستیم.»
توضیح اینکه پیگیری‌ها برای گرفتن پاسخ از مسئولان وزارت بهداشت بی‌نتیجه مانده و تا این لحظه پاسخی در این باره ارسال نشده است.

۱۳۹۵/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...