نسخه چاپی

شرق آسیا در التهاب آزمایش پنجم هسته‌ای كره‌شمالی

به گزارش نما - ایرنا نوشت: جهان همچنان در شوک پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی است.

پنجمین و بزرگترین آزمایش اتمی کره شمالی در روز جمعه که قدرتی بیش از بمب اتمی منفجر شده برفراز هیروشیما در زمان جنگ جهانی دوم داشت، باعث شد تا کشورهای منطقه سراسیمه این اقدام را محکوم کرده و کشورهای مختلف جهان نیز از آن به عنوان حرکتی بسیار نگران کننده یاد کنند.

در این میان اما کره شمالی از این آزمایش به عنوان یک موفقیت فراموش نشدنی یاد کرده و افزوده است که حالا به نقطه ای رسیده ایم که می توانیم کلاهک های هسته ای را روی موشک بالستیک میان برد قرار دهیم.

این در شرایطی است که این کشور یک بار در روز دوشنبه گذشته و در حاشیه اجلاس سران «جی 20» در چین سه فروند موشک بالستیک موسودان پرتاب کرد و امروز نیز که مصادف با روز ملی و تاسیس این کشور بود آزمایش هسته ای جدید پر قدرت خود را انجام داد.

از زمانی که این کشور در ماه ژانویه امسال یک بمب هیدروژنی را مورد آزمایش قرار داد گفته بود که بار دیگر در صورت استمرار رزمایش های آمریکا و خصومت های این کشور و کره جنوبی آزمایش دیگری را هم برنامه ریزی خواهد کرد.

با این وصف به نظر می رسد که توافق آمریکا و کره جنوبی در باره استقرار سامانه تاد در پایان سال آینده میلادی و رزمایش سال جاری «اولچی فریدام» این دو کشور با 400 هزار نیرو که 75 هزار نفر آنان نظامی بودند و به دنبال تحریم های سرسختانه جامعه بین المللی و نامطلوب شدن شرایط اقتصادی، این کشور این آزمایش را بسرعت و به شکلی غیرمنتظره انجام داد.

در اولین واکنش کره جنوبی که بیش از دیگران ابراز نگرانی می کند به ریاست «پارک گئون هی» رییس جمهوری این کشور نشست امنیت ملی تشکیل داد و مسئولان رده بالای کشور در باره وضعیت موجود تاثیر این آزمایش بر آینده شبه جزیره کره و روابط دو کره بحث و تبادل نظر کردند و به دنبال این هستند که با جلب همکاری بین المللی تحریم ها را علیه کره شمالی افزایش داده و این کشور را بیش از گذشته منزوی کنند.

در این نشست که در نوع خود بی سابقه عنوان شده؛ وزیران دفاع، خارجه ، وحدت، مسئولان بلند پایه امنیتی و شماری از مشاوران خارجی و امنیتی رئیس جمهوری شرکت داشتند.

ظاهرا موضوع به اینجا خاتمه نیافته است و وزارت وحدت کره جنوبی که مسایل دو کره را نظارت می کند ، در بیانیه ای ضمن محکوم کردن این اقدام آورده است که احتمال آزمایش های دیگر هسته ای کره شمالی منتفی نیست.

«هونگ یونگ پیو» وزیر وحدت کره جنوبی هم در نشست ویژه پارلمان این کشور اعلام کرد که کره شمالی بسرعت دومین آزمایش سال جاری میلادی خود را انجام داد و می تواند باز هم زودتر از آنچه تصور می کنیم دست به چنین کاری بزند.

امروز در پارلمان اعلام شد که کره شمالی با تحریم های سخت هم نابود نمی شود. این حکومت گستاخی می کند و ما هم باید تاکتیک های جدید را دنبال کنیم.

وزیر وحدت در پاسخ به این اظهارات به مذاکرات شش جانبه هسته ای پکن اشاره کرد و گفت: از سال 2003 با کره شمالی به اتفاق پنج کشور دیگر مذاکراتی انجام دادیم اما آن هم نتیجه نداد با این حال همه راهکارهای لازم را دنبال خواهیم کرد.

به دلیل همین گونه اظهارات بسیاری بر این باورند که تا زمانی که چرخه زور در برابر زور ادامه داشته باشد کره شمالی برنامه تسلیحاتی هسته ای خود را که مایه اقتدارش می داند، رها نخواهد کرد، مگر اینکه از طریق مذاکرات بتوان به یک راه حل صلح آمیز رسید.

شاید به همین سبب امروز خبرگزاری شین هوا چین که سیاست های دولت و رهبران را منتشر می کند، نوشت: این آزمایش غیرعاقلانه بود اما درایت ایجاب می کند خویشتندار بوده و به دنبال راهی برای حل و فصل مساله باشیم نه اینکه اوضاع را پر تنش تر کنیم.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی می نویسد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی می خواهد کشورش به عنوان دولت هسته ای به رسمیت شناخته شود اما این هدف برای وی هرگز محقق نمی شود زیرا دنیا این را قبول نخواهد کرد.

در تحولی دیگر، مذاکره کنندگان هسته ای آمریکا و کره جنوبی تلفنی با یکدیگر گفت و گو کرده و خاطرنشان کردند که اگر لازم باشد با قدرت و اقتدار بیشتری با کره شمالی برخورد خواهند کرد و اقداماتی سرسختانه تر علیه این کشور در نظر خواهند گرفت.

دو طرف افزودند که ما باید سیاست نرم و خشن را در کنار یکدیگر برای پیونگ یانگ بکار گیریم و از طریق شورای امنیت بیشتر این کشور را تحت فشار قرار دهیم.

از سوی دیگر اعلام شده است که «سونگ کیم» فرستاده هسته ای آمریکا روز سه شنبه آینده به کره جنوبی می رود تا با «کیم هونگ کیون» همتای کره ای خود در باره جدیدترین آزمایش هسته ای کره شمالی به طور مفصل گفت و گو کند.

امروز جمعه پارلمان کره جنوبی به شدت از ناکامی دولت این کشور در مهار کره شمالی انتقاد کرد و گفت که دولت به رغم تلاش های خود در این امر ناموفق بوده و توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی ادامه یافته است.

پارلمان اعلام کرده است که برای رسیدگی به مسایل مربوط به کره شمالی و اقدامات این کشور لازم است یک کمیسیون نظارتی در مجلس تشکیل شود که نشان می دهد مجلس از وضعیت موجود و روند برخورد دولت با مسایل کره شمالی راضی نیست.

امروز همچنین «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در همین باره تلفنی گفت و گو کرده و ضمن محکوم کردن این آزمایش بر همکاری برای مهار کره شمالی تاکید ورزیدند.

کره شمالی آزمایش امروز را که از آزمایش های قبلی اش قوی تر و معادل 10 کیلوتن بود در روز شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کشور انجام داد و زمین لرزه ای به قدرت 5 ممیز سه دهم ریشتر ساعت 9:30 دقیقه صبح (به وقت محلی) در سایت اتمی «پونگ گیه ری» این کشور در استان هامگیونگ در منطقه شمالی به ثبت رسید و به دنبال آن خبرگزاری و تلویزیون این کشور انجام این آزمایش را تایید کردند.

شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از این شرایط اعلام کرده است که کره شمالی در این شرایط ممکن است ششمین و هفتمین آزمایش را هم انجام دهد.

برخی از اعضای پارلمان کره جنوبی امروز خواستار آن شدند که در صورت استمرار این شرایط این کشور نیز سلاح اتمی تولید کند.

«وون یون چول» از نمایندگان حزب حاکم «سائه نوری» در نشست مجلس گفت که تاکنون تلاش های دولت نتیجه نداده است و تحریم ها کارآمد نبوده است لذا باید خودمان سلاح هسته ای بسازیم.

برآوردها حاکی است که کره شمالی بتدریج موفق به ساخت سلاح های هسته ای کوچکتر و سبک تر شده و همین موضوع کره جنوبی را بیشتر نگران کرده است.

وزارت خارجه چین نیز امروز در بیانیه ای با انجام این آزمایش و توسعه تسلیحات هسته ای کره شمالی به شدت مخالفت کرد و افزود که با کشورهای دیگر برای تحقق هدف عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای همکاری خواهد کرد.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه این کشور در مصاحبه امروز جمعه خود به خبرنگاران گفت که یادداشت اعتراضی در این باره رسما به کره شمالی تسلیم خواهد شد.

وی افزود: اوضاع امنیتی منطقه حساس است. همه باید منافع متقابل را در نظر گیرند و در کلام، اقدام، رفتار و عملکردها مراقب باشند که اوضاع بیش از این متشنج نشود.

تارنمای «یی سی ان» چین در مطلبی آورده که این بار کره شمالی در واقع یک کلاهک هسته ای را که قدرت بالایی داشته آزمایش کرده است.

در این مطلب آمده است که اگر این اقدام پاسخی به برنامه کره و آمریکا برای استقرار تاد باشد شروع یک بازی خطرناک است که نتیجه آن باخت ـ باخت برای طرفین خواهد بود.

۱۳۹۵/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...