نسخه چاپی

عراقی‌ها علیه فساد به خیابان آمدند

به گزارش نما - ایرنا نوشت: تظاهرات مستمر و هفتگی عراقی ها در چارچوب مطالباتشان، از جمله اصلاحات حکومتی و مبارزه با فساد که بیش از یک سال است ادامه دارد، این جمعه نیز در میدان التحریر برگزار شد.

در تظاهرات عصر جمعه این هفته، صدها تن در میدان التحریر تجمع کردند و شعارهایی علیه فساد اداری و آنهایی را که 'دزدان دارایی های عراق' توصیف می کنند، سردادند.

تظاهرکنندگان این هفته نیز خواستار تسریع در اصلاحات در سازمان های دولتی و تحویل مقام های فاسد به دستگاه قضایی شدند و بر مبارزه جدی و فراگیر علیه فساد تاکید کردند.

آنها همچنین پلاکاردهایی حمل می کردند که بر آن شعارهایی در محکومیت فساد و درخواست برای اصلاحات درج شده بود.

نیروهای امنیتی نیز همانند هفته ها و ماه های قبل تدابیر ویژه خود را با بستن خیابان ها و پل های منتهی به میدان التحریر به اجرا گذاشتند، به طوری که این جمعه نیز پل های جمهوری و 'سنک' بر روی خودروها بسته شد و ماموران امنیتی، پل جمهوری را بر روی عابران نیز بستند.

هفته گذشته مقتدا صدر رهبر جریان صدر، مردم را به تظاهرات فراخوانده بود؛ در سایر شهرهای عراق نیز تظاهرات مشابهی گزارش شده است.

تظاهرات مستمر و بی وقفه جمعه ها در عراق از اواخر بهار سال گذشته میلادی در بصره کلید خورد که عامل آن بی نظمی و کاهش سهمیه برق شهری، همزمان با اوج گرفتن گرما تا مرز 50 درجه بود که بعد از چند هفته در اوایل تابستان به بغداد کشیده شد.

این تظاهرات پس از آنکه ابعاد گسترده ای گرفت، مطالبات عمومی را از موضوع برق به فساد دولتی کشید تا جایی که مرجعیت عالی در نجف نیز از تظاهرات مردمی حمایت کرد و از دولت خواستار اجرای اصلاحات و مبارزه با فساد شد که در نتیجه آن حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اولین بسته اصلاحی خود را در اواسط تابستان 2015 ارائه کرد.

بسته اصلاحی العبادی که بعدها ایجاد دولت تکنوکرات هم به آن اضافه شد، در کشمکش های سیاسی به در بسته خورد و همین امر باعث ناخشنودی مرجعیت از دولت شد و اوایل پاییز جریان صدر با شعار 'تشکیل دولت تکنوکرات و غیر سهمیه ای'، نبض تظاهرات هفتگی را به دست گرفت تاجایی که در اواخر زمستان تظاهرکنندگان در پاسخ به درخواست های مقتدا صدر پشت دروازه های منطقه سبز امنیتی خیمه زدند.

تظاهرات در آخرین روزهای زمستان پارسال و نیمه های ماه مارس 2016 تا آنجا اوج گرفت که طرفداران مقتدا صدر با پشت سر گذاشتن موانع از دروازه های منطقه امنیتی هم عبور کرده و پارلمان و ساختمان نخست وزیری را اشغال کردند؛ حرکتی که از نظر ناظران عراقی با نفوذ بعثی ها به تظاهرات مردمی، کشور را به لبه پرتگاه فروپاشی سیاسی برده بود.

با این حال، پس از فروکش کردن زورآزمایی های خیابانی جریان صدر و برخی جریان های مدنی از جمله لیبرال ها و کمونیست ها، منازعات سیاسی همچنان ادامه یافت و پس از ماه ها جدل و کشمکش های سیاسی در داخل پارلمان و در سطح رسانه ها، دو هفته پیش العبادی موفق شد برای پنج تن از نامزدهای کابینه اش از پارلمان رای اعتماد بگیرد، اما هنوز دو وزارت خانه کلیدی دفاع و کشور فاقد وزیر است.

۱۳۹۵/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...