نسخه چاپی

فروش هر لیتر اسانس گل محمدی، 55 میلیون تومان!

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: گیاهان دارویی هم صاحب نقشه راه شدند.

دبیر ستاد توسعه فناوریگیاهان دارویی با تاکید بر این که کشت منحصر به فرد زیتون، زرشک،انار، گل محمدی و زعفران تنها در ایران صورت میگیرد، گفت: زرشک یکی از منحصر بفردترین گیاهان ایران است که در هیچ جای دنیا قابل کشت نیست و با تلاشهای صورت گرفته سطح زیر کشت آن از 12 هکتار به 16 هزار هکتار افزایش یافته است.
دکتر محمد حسن عصاره در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، شعار این دوره از جشنواره را «اقدام و عمل دانش بنیان، پیشرفت اقتصاد مقاومتی» دانست و افزود: ایران از 13 اقلیم موجود در جهان دارای یازده اقلیم است که این امر منجر به تنوع گیاهان دارویی در کشور شده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی وجود هشت هزار نوع گونه گیاهی در ایران را نشان از تنوع گیاهی کشور دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، 230 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که در صنایع عطرسازی، طعم، رنگ، آرایشی - بهداشتی، دم نوشها ، کودها، نوشابهها و حشره کشهای گیاهی کاربرد دارند و میتوانند در جریان اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی را ایفا کنند.
وی با بیان این که ظرفیت کشور در این زمینه بالا است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما در حدود 30 گونه گیاهان دارویی کشت، تولید و استخراج ماده موثره داریم.
عصاره در ادامه با بیان این که بر اساس مطالعات چندین گونه گیاهی وجود دارند که منحصرا در ایران کشت میشوند، اضافه کرد: زعفران، یکی از گونههایی است که خاص کشور ایران است البته این گونه گیاهی در برخی از کشورها نیز کشت میشوند، ولی برخی از ترکیبات آن مانند سافرونول، نمیتواند با گونه ایرانی مطابقت داشته باشند.
وی گل محمدی را از دیگر گونههای منحصر به فرد ایران نام برد و در این زمینه توضیح داد: اسانس گل محمدی، از گرانترین اسانسهای گیاهی به شمار میرود به گونهای که هر لیتر آن 18 هزار دلار معادل 55 میلیون تومان به فروش میرسد.
دبیر ستاد فناوریهای گیاهان دارویی این گیاه را پر مصرفترین ترکیبات اساسی در صنایع عطر سازی جهان دانست و ادامه داد: در حال حاضر در ایران 26 هزار هکتار گل محمدی کشت میشود و رقیب ما کشور بلغارستان با دو هزار هکتار اقدام به کشت این گیاه میکند.
به گفته وی در ایران از گل محمدی در تولید سنتی گلاب استفاده میشود، ولی در کشور بلغارستان با تولید اسانس ارزش افزوده بالایی را از این طریق کسب میکند.
عصاره، میزان صادرات خام گیاهان دارویی را 80 تا 100 میلیون دلار ذکر کرد و یادآور شد: در سایر کشورها با تزریق فناوری به این گیاهان شش تا هفت میلیارد دلار ارزش افزوده کسب می شود و ما اگر بتوانیم به این گیاهان خام فناوری تزریق کنیم، زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم خواهیم کرد.
وی در عین حال با تاکید بر این که بزرگترین انجیرستان دیم دنیا در استهبان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 23 هزار هکتار انجیرستان ارگانیک در کشور ایجاد شده است، ضمن این که ایران با تولید سالانه یک میلیون تن انار در سال ، رتبه اول تولید این محصول دنیا را دارد.
دبیر سومین جشنواره گیاهان دارویی با بیان این که انار یک گیاه کم آب بر است، توضیح داد: مقالات متعدد نشان داده است که در آینده درآمد کشورها از پوست، دانه و روغن انار چندین برابر فروش محصول انار خواهد بود.
وی با تاکید بر این که 94 درصد زعفران دنیا در ایران کشت میشود، اضافه کرد: سود صادراتی ایران از این محصول 450 میلیون دلار است.
عصاره در ادامه به اقدام یک شرکت فرانسوی در زمینه داروی سافرونول اشاره کرد که ارزش افزوده زیادی از فرآوری گیاه زعفران برای تولید این دارو کسب میکند.
وی همچنین زیتون را یکی از محصولات منحصر به فرد ایران نام برد و خاطرنشان کرد: این گیاه مقاوم به خشکی و سازگار با زمینهای گچی و آهکی است و در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول 105 هزار هکتار میشود.
دبیر سومین جشنواره گیاهان دارویی با تاکید بر این که زرشک تنها در ایران کشت میشود ، تصریح کرد: در هیچ جای دنیا این محصول تولید نمیشود و با توجه به تلاش های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت این محصول از 12 هزار هکتار به 16 هزار هکتار افزایش یافته است.
به گفته وی، انار دارای بالاترین میزان آنتی اکسیدان است.
دبیر سومین جشنواره گیاهان دارویی با اشاره به حضور 145 شرکت دانش بنیان با دو هزار و 400 محصول، اظهار کرد: در این نمایشگاه از سند اجرایی نقشه راه گیاهان دارویی رونمایی شد که تحقق این سند، اشتغال یک میلیون نفری، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از 200 هزار هکتار به 500 هزار هکتار، فراگیر شدن طب سنتی ایران و تغییر الگوی کشت گیاهان را به دنبال دارد.
عصاره همچنین تاکید کرد: در این دوره از جشنواره تاکنون 700 میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیر مستقیم سرمایهگذاری شده که در قالب 12 تفاهم نامه صورت گرفته است.

۱۳۹۵/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...