نسخه چاپی

ادامه واكنش‌های بین المللی به آتش‌بس در سوریه

واكنش‌های بین المللی به توافق آمریكا و روسیه بر سر آتش بس در سوریه ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم مصر توافق آتش بس در سوریه را اولین گام به سوی رسیدن به آتش‌بس فراگیر و دائمی در همه مناطق این کشور دانست.

به گزاش روسیا‌‌ الیوم، احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که پایبندی به توافق آتش‌بس اولین گام به سوی رسیدن به آتش‌بس فراگیر و دائمی در همه مناطق سوریه است.

وی از همه گروههای سوری خواست که برای جلوگیری از بحران انسانی در سوریه و فراهم کردن مقدمات برای ازسرگیری مذاکرات سوری با مشارکت همه طرفها، توافق آتش‌بس را تثبیت کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، جمعه‌شب در پایان نشست با سرگئی لاوروف همتای روسی‌اش در ژنو، از توافق واشنگتن و مسکو بر سر آتش‌بس موقت در سوریه، خبر داد.

کری گفت: باور دارم این طرح به مذاکرات برای توقف درگیری‌ها منجر می‌شود.

جان کری تصریح کرد: امروز آمریکا و روسیه طرحی را ارائه کردند که امیدواریم به کاهش خشونت و کاهش آلام (مردم) منتهی شود و به از سرگیری مذاکرات صلح و انتقال سیاسی قدرت در سوریه بینجامد.

براساس این توافق، براساس این طرح تازه، آتش‌بس از عصر روز دوشنبه 12 سپتامبر، که با عید قربان مصادف است، آغاز خواهد شد و چنانچه این آتش‌بس توسط همه طرف‌های درگیر به مدت یک هفته رعایت شود، آمریکا همکاری مشترک با روسیه برای هدف قرار دادن «جبهه النصره» و «داعش» را آغاز خواهد کرد.

وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن استقبال از توافق آتش بس در سوریه بین آمریکا و روسیه نسبت به دستیابی به یک راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه، ابراز امیدواری کرد.

ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه امروز شنبه با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش بس در سوریه، این کشور را به مسیر راهکار سیاسی بازخواهد گرداند.

آیرو تصریح کرد: من از توافق آمریکا و روسیه در خصوص آتش بس سوریه استقبال می کنم. اکنون این مساله مهم است که توافق آتش بس به طور کامل اجرا شده و مورد احترام قرار گیرد.

وی افزود: حملات هوایی به شهروندان غیر نظامی باید خاتمه پیدا کند. ارسال کمکهای انسانی به مناطق تحت محاصره باید تضمین گردد، درگیری ها در شهر حلب باید متوقف شود تا راهی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه باز شود.

به گزارش تلویزیون العالم، وزیر امور خارجه ترکیه نیز از توافق روسیه و آمریکا برای توقف درگیری در سوریه استقبال کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز از توافق آتش بس اعلام شده از طرف روسیه و آمریکا استقبال کرده و آن را شانس جدید و واقعی برای سوریه دانست.

به گزارش نشریه "دی سایت"، "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان نیز از از توافق آتش‌بس سوریه که توسط آمریکا و روسیه اعلام شده استقبال کرده و این مسئله را تمجید کرد که هر دو کشور بعد از مذاکرات سخت و طولانی به توافقی درباره آتش بس و همکاری های نظامی دست یافتند.

وزیر امور خارجه آلمان این توافق را به دلیل منافع و علایق متفاوت طرفین که باید با یکدیگر درباره آن به تفاهم می رسیدند و همچنین شرایط دشوار و پیچیده سوریه تولدی دشوار دانست.

اشتاین مایر بر لزوم اجرای سریع این توافق آتش بس تاکید کرده و از همه احزاب درگیر در سوریه و منطقه درخواست کرد به این توافق برقرار شده بین واشنگتن و مسکو پایبند بوده و مبارزات را حداکثر تا روز دوشنبه متوقف کنند.

وی افزود: اگر این موفقیت به دست آید که آتش بس در سراسر این کشور اجرا شود، این یک شانس جدید و واقعی برای دسترسی فوری بشردوستانه و ضروری به صدها هزار انسان در شرایط اضطرار است. در ضمن یک آتش بس این امکان را به وجود می آورد که با میانجی گری سازمان ملل مذاکرات درباره یک راه حل سیاسی این بحران از سر گرفته شود.

همچنین "استفان دی مسیتورا"، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز از این توافق آتش بس استقبال کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا نیز از توافق آتش بس در سوریه بین روسیه و آمریکا استقبال و آن را یک شانس برای آینده آرام در سوریه ارزیابی کرد.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به توافق آتش بس سوریه، تاکید کرد: من از این توافق استقبال می کنم که بین آمریکا و روسیه برای توقف خصومت ها و ارسال کمکهای انسان‌دوستانه به سوریه، حاصل شده است.

وی از طرف های مربوط و کشورهایی که بر آنها نفوذ دارند خواست تا به درگیری‌ها و محاصره ها پایان دهند.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: گروه‌های مختلف تنها با اقداماتشان مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرند. وی ابراز امیدواری کرد که این توافق آتش‌بس زمینه لازم برای ارسال کمکهای انسان‌دوستانه به مناطق تحت محاصره به خصوص شهر حلب را فراهم آورد و این آتش‌بس بتواند شرایط لازم برای از سر گیری روند سیاسی در سوریه را از سربگیرد.

این در حالی است که هیئت عالی مذاکرات برخاسته از نشست معارضان خارج نشین در ریاض، به صورت مشروط با آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه در سوریه موافقت کرد.

به گزارش المنار، بسمه قضمانی سخنگوی هیئت عالی مذاکرات برخاسته از نشست معارضان سوری در ریاض گفت که این هیئت در صورتی که دولت سوریه به آتش‌بس پایبند باشد، از آتش‌بس حمایت خواهد کرد.

وی در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس روسیه گفت: هیئت عالی مذاکرات همیشه تاکید دارد که می‌توان آتش‌بس را با مشارکت همه گروههای معارض اجرا کرد.

قضمانی افزود: مسئول اجرای این طرح روسیه است، زیرا این کشور می تواند بر نظام سوریه جهت پایبندی به آتش بس تاثیر بگذارد.

این در حالی است که دولت سوریه با توافق آتش‌بس پیشنهادی آمریکا و روسیه موافقت کرده است.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا، جمعه شب در پایان مذاکرات با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در ژنو، از توافق بر سر نقشه راهی برای آتش‌بس سوریه و همچنین آغاز فرآیند عملیات سیاسی در این کشور جنگ‌زده خبر داد.

کری که در کنفرانس خبری در کنار سرگئی لاوروف با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: باور دارم این طرح به مذاکرات برای «توقف درگیری‌ها» منجر می‌شود.

۱۳۹۵/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...