نسخه چاپی

اعترافات و افشاگری‌های یك داعشی

به گزارش نما - ایرنا نوشت: یک داعشی در گفتگو با نشریه انگلیسی ایندیپندنت از نقشه های آینده داعش پرده برداشت.

یک عضو سابق داعش در گفت وگو با نشریه انگلیسی ایندیپندنت که روز شنبه منتشر شد، ضمن افشای همکاری های پنهانی این گروه تروریستی با ترکیه می گوید، داعش خود را برای روزهای پس از شکست در سوریه و عراق آماده کرده و به دنبال تقویت قدرتش در شمال آفریقا است.

این نشریه در گزارشی عنوان کرد: فرج، 30 ساله، یکی از اعضای سابق داعش که در شمال شرق سوریه مبارزه می کرده است، در گفت وگویی اختصاصی با ایندیپندنت می گوید: «وقتی می گوییم داعش در حال گسترش است شعر نمی گوییم یا یک عبارت تبلیغاتی نیست.»

این روزنامه افزود: فرج با بیان اینکه داعش قصد دارد قدرت خود را در عربستان سعودی، مصر، لیبی و تونس احیا کند، می گوید عاملان داعش در اقصی نقاط دنیا حضور دارند و تعدادشان همچنان در حال افزایش است.

ایندیپندنت افزود: او که از طریق «واتس آپ» و جایی در خارج از سوریه صحبت می کند، بدون اعلام نام واقعی خود می گوید: «زمانی که برای اولین بار از فرمانده خود شنیدم که داعش در صورت شکست در سوریه و عراق نیز به حیات خود ادامه می دهد تصور کردم این سخنان تبلیغاتی و هدفش روحیه دادن به اعضای گروه است یا اینکه آن ها با این سخنان تلاش دارند تا شکست های داعش را پنهان کنند. اما خیلی زود متوجه شدم که فرماندهان داعش برای ایجاد پایگاه هایی در مناطق دیگری از جهان کاملاً برنامه عملی دارند.»

این روزنامه انگلیسی افزود: یکی از فرماندهان داعش در لیبی یک سال پیش به فرج گفته بود که 'برای یک عملیات خاص به لیبی می رود و دو ماه دیگر بازمی گردد.'

ایندیپندنت بابیان اینکه «داعش خود را برای روزهای پس از شکست در سوریه و عراق آماده کرده است»، افزود: فرج می گوید ازآنجایی که قدرت های جهانی جذابیت داعش و ایدئولوژی این گروه را درک نمی کنند، قدرت انعطاف پذیری آن را دستکم می گیرند.

این نشریه نوشت: فرج می گوید اصالتاً اهل روستایی سنی نشین در شمال شرق کردنشین سوریه، جایی میان دو شهر 'حسکه' و 'قامیشلی' است و از دانشگاه حسکه فارغ التحصیل شده است و به دلیل اختلافاتی که با داعش پیدا کرد ـ اختلافاتی که تمایلی برای صحبت کردن درباره آن ها ندارد ـ دیگر عضو این گروه نیست «اما همچنان یکی از حامیان داعش است چراکه عمیقاً هدف این گروه را باور دارد.»

ایندیپندنت افزود: «فرج در این گفت وگو به جزییات رابطه پنهانی داعش و آنکارا اشاره کرد» و بیان داشت: زمانی که تانک ها و خودروهای زرهی ترکیه اخیر وارد شمال سوریه شدند، به نظر می رسید که داعش به طور دقیق از برنامه ارتش ترکیه اطلاع دارد و با این حال هیچ مقاومتی در برابر این پیشروی نداشت. این در حالی است که داعشی ها پیشتر در برابر پیشروی کردهای سوریه (نیروهای دموکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق) در شهر منبج به شدت مقاومت کردند؛ به طوری که در این درگیری بیش از یک هزار تن از این گروه ترویستی کشته شدند.

این نشریه انگلیسی افزود: با حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه اعلام شد که جنگجویان داعش از شهر جرابلس به سوی یکی دیگر از پایگاه های خود در منطقه الباب عقب نشینی کرده اند، اما فرج داستان دیگری برای روایت کردن دارد. او می گوید: «زمانی که تانک های ترکی وارد جرابلس شدند، من با دوستانم که در این شهر بودند صحبت کردم. در واقع داعشی ها جرابلس را ترک نکرده بودند؛ آن ها فقط ریش های خود را تراشیده بودند».

ایندیپندنت نوشت: فرج همچنین درباره درگیری های شهر «تل ابیض» در یک سال گذشته نیز ادعای قانع کننده ای مبنی بر همدستی داعش و ترکیه دارد.

این روزنامه انگلیسی افزود: «تل ابیض» یکی از گذرگاه های میان ترکیه و داعش بود که برای تروریست ها اهمیت بسیاری داشت. در تابستان سال 2015 کردهای سوریه با حمایت هوایی آمریکا از شرق به سمت غرب در حال پیشروی بودند و این شرایط ، دفاع از شهر را برای داعش دشوار کرده بود. فرج یکی از 150 عضو داعش بود که در برابر حملات کردها مقاومت می کرد. او می گوید: «در آن دوره ترکیه حمایت های زیادی از داعش کرد. وقتی من در ماه 'می' 2015 در تل ابیض بودم، تسلیحات و مهمات زیادی را بدون هیچ مانعی از ماموران مرزی دریافت می کردیم.»

ایندیپندنت نوشت: کردهای سوریه مدتها است که ترکیه را به حمایت از داعش متهم می کنند، اما این نخستین بار است که یکی از اعضای داعش به صراحت این مساله را تایید می کند.

این روزنامه افزود: این در حالی است که دولت ترکیه بارها این اتهامات را رد کرده است. فرج که به عنوان یک عرب سنی از منتقدان ترکیه و کردهای سوریه است، تاکید می کند «رجب طیب اردوغان» را دوست ندارد اما به اعتقادش او هرچه که هست بهتر از دیکتاتورهای عرب است.

ایندیپندنت نوشت: فرج می گوید که اردوغان با ترغیب کردها به جنگ در ترکیه و کشاندن این جنگ به مرزهای سوریه و همچنین با حمایت داعش و روانه کردن آنان به سوریه مسئول ویرانی سوریه است.

این روزنامه انگلیسی افزود: هرچند فرج نسبت به گسترش داعش و عقاید این گروه تروریستی به سایر کشورهای جهان راغب است اما نسبت به داوطلبانی که به این گروه می پیوندد منتقد است. او می گوید که آنها مسلمان نیستند و به صورت کلامی خلافت رهبر داعش را پذیرفته اند.

۱۳۹۵/۶/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...