نسخه چاپی

این بیماری با سكته مغزی اشتباه گرفته می شود

بیماری بل بر اثرآسیب دیدن عصب هفتم جمجمه كه (تحریك كننده عضلات صورت) در فرد بیمار بروز می كند. این عصب عضلات بالا برنده ابرو، عضلات نزدیك چشم، عضلاتی كه عامل لبخند زدن هستند و نیز عضلاتی كه باعث باز و بسته شدن دهان بیمار می شوند را تحت كنترل خود دارد.

به گزارش نما؛ بل، نوعی بیماری ویروسی است که اغلب با سکته مغزی اشتباه گرفته می شود. این بیماری سبب فلج یکی از عصب های صورت و کشیدگی و کج شدن صورت به یک سمت می شود.

اغلب مردم بیماری بل را با سکته مغزی اشتباه می گیرند و با کوچکترین تغییری در شکل ظاهری صورتشان شوک زده می شوند و تصور می کنند که به سکته مغزی دچار شده اند. این تصور اشتباه از آنجا نشات می گیرد که نشانگان ظاهری بیماری بل، بسیار شبیه سکته مغزی است درحالی که هیچ رابطه ای میان این دو بیماری وجود نداشته و ندارد.

این بیماری بدون محدودیت سنی افراد را مبتلا می کند و در کودکان هم مشاهده می شود. مهمترین عارضه بیماری بل، کج شدن صورت فرد بیمار است. همچین دهان فرد بیمار کج و یا بیش از حد سفت و یا به سمتی آویزان می شود که تکان دادن دهان، بینی یا پلک برای فرد بیمار دشوار می سازد. درمواردی هم پلک فرد بیمار دچار آسیب و خشکی می شود بطوریکه فرد بیمار قادر به بستن پلک چشم خود نیست و امکان خوابیدن از بیمار سلب می شود.

بیماری بل بر اثرآسیب دیدن عصب هفتم جمجمه که (تحریک کننده عضلات صورت) در فرد بیمار بروز می کند. این عصب عضلات بالا برنده ابرو، عضلات نزدیک چشم، عضلاتی که عامل لبخند زدن هستند و نیز عضلاتی که باعث باز و بسته شدن دهان بیمار می شوند را تحت کنترل خود دارد. عصب هفتم جمجمه، همچنین مسئولیت انتقال احساس از قسمت جلوی زبان، کنترل غده های عرق صورت و مجراهای اشک چشم را برعهده دارد. درباره بیماری بل با دکتر مسعود مهرپور فوق تخصص عروق مغزی به گفت وگو نشستیم و علل بروز بیماری را جویا شدیم .

این پزشک فوق تخصص عروق مغزی درباره بیماری بل گفت: بیماری بل سکته مغزی نیست و هیچ رابطه ای با سکته مغزی ندارد. دکتر مسعود مهرپور درگفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: خوشبهتانه بیماری بل، قابل درمان است و دوره این بیماری کوتاه مدت است. البته در تعداد معدودی از بیماران دوره درمان طولانی می شود.

وی اظهار داشت: بیماری بل با التهاب عصب صورت بروز می کند و ممکن است کل صورت و یا یک سمت صورت فرد بیمار را به یکباره و ناگهانی دچار فلج کند. این بیماری حتی ممکن است پلک بیمار را درگیر کند به گونه ای که تا ماهها فرد بیمار نتواند پلک چشم خود را ببندد. وی تاکید کرد: بیماری بل در همان دقایق اولیه بروز، توسط پزشک قابل تشخیص است و معمولا بصورت دوره موقت بروز می کند.

مهرپور، علت اصلی بروز بیماری بل را ناشناخته عنوان کرد و گفت: معمولا این بیماری با فعال شدن یک ویروس در بدن بروز می کند و افرادی که ویروس تبخال در بدنشان فعال تر است بیشتر درمعرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما این بدان معنا نیست که بقیه افراد دچار این بیماری نخواهند شد.این بیماری ممکن است هر فرد مستعدی را مبتلا کند. این پزشک فوق تخصص عروق مغزی افزود: ممکن است بیماری بل، بر اثر بروز برخی بیماریها، ضایعات و توده ها، ام اس و یا سرطان در بدن ایجاد شود و بروز کند که همه این عوامل باید در فرد بیمار مورد بررسی قرار گیرد. این پزشک همچنین درد گوش را یکی از علائم اولیه این بیماری بیان کرد.

مهرپور تاکید کرد:اگر بیماران در دو سه روز اول بروز بیماری بل، تحت درمان اولیه قرار گیرد معمولا فلج صورت طی مدت 3 تا 6 هفته بازمی گردد و بهبودی حاصل می شود. این پزشک در پاسخ به این سوال که آیا می توان در دقایق اولیه بروز کاری برای بیمار انجام داد یا نه؟ گفت: در بروز بیماری بل و فلج صورت، انجام هیچ اقدامی برکاهش بیماری تاثیرگذار نیست اما از آنجایی که این بیماری نشانگانی شبیه به سکته مغزی دارد ضروری است که درهمان دقایق اولیه، پزشک بیمار را مورد معاینه قرار دهد. مهرپور ادامه داد: البته درتعداد خیلی محدودی ازافراد بدلایل نامعلوم، این بیماری برای مدت طولانی ماندگار می شود که تعداد این بیماران بسیار کم است.

این فوق تخصص عروق مغزی با اشاره به بیمارانی که به خشکی پلک چشم دچار شده اند، افزود: افرادی که با ابتلا به بیماری بل، پلک چشم شان دچار مشکل شده و بسته نمی شود، باید مراقبت زیادی از چشم های خود داشته باشند و شب ها حتما چشم ها حتی با چسب را ببندند تا چشم دچار خشکی و زخم قرنیه نشود. وی ادامه داد: این قبیل بیماران همچنین با حتما از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند تا به پلک در دوران درمان آسیبی وارد نیاید. این پزشک فوق تخصص عروق مغزی گفت: این بیماری تنها با تجویز کورتن قابل کنترل است و طب سوزنی در توانبخشی بیمار می تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد.

۱۳۹۵/۶/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...