نسخه چاپی

اوباما طرح شكایت از عربستان را وتو می‌كند

كاخ سفید اعلام كرد كه رئیس جمهور آمریكا مصوبه كنگره را كه به خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر اجازه می دهد دولتهای خارجی را به دلیل دخالت در این حادثه تحت پیگرد قانونی قرار دهند، وتو خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر: کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا مصوبه کنگره را که به خانواده قربانیان حمله تروریستی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ اجازه می دهد دولتهای خارجی را به دلیل نقش و دخالت در این رویداد تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار دهند،‌ وتو خواهد کرد.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت که «رئیس جمهور قصد دارد به این مصوبه رأی منفی دهد».

این لایحه که به «سند عدالت در برابر حامیان تروریسم» معروف است،‌ از سوی سناتور «جان کورنین» جمهوریخواه و سناتور «چارلز شومر» دموکرات به مجلس سنای آمریکا ارائه شد و در نهایت با کسب حمایت قاطع و دوحزبی قانونگذاران آمریکا در کنگره فدرال به تصویب رسید. حال تحت شرایط کنونی، رأی منفی رئیس جمهور آمریکا به این مصوبه می تواند این امکان را فراهم سازد که برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری اوباما،‌ وتوی او از سوی کنگره باطل شود.

شایان ذکر است که این لایحه به خانواده قربانیان حمله تروریستی یازده سپتامبر اجازه می دهد که علیه دولت عربستان سعودی اقامه دعوی کنند. اما دولت آمریکا می گوید که تصویب این لایحه باعث ایجاد یک رویه خطرناک در سطح بین المللی می شود و شهروندان سایر کشورها را ترغیب می کند که علیه اعضای ارتش آمریکا و مقامات دولتی این کشور در دادگاههای کشورهای خود اقامه دعوی کنند.

از سوی دیگر، خانواده های قربانیان حادثه یازده سپتامبر در پانزدهمین سالگرد این حمله تروریستی با انتشار نامه ای از باراک اوباما خواستند تا این مصوبه کنگره را امضاء نماید. در این نامه آمده است: «حق اقامه دعوی علیه دولت عربستان سعودی برای ملت ما امری مهم است؛ زیرا این امر به بازدارندگی در برابر تروریسم دولتی کمک خواهد کرد».

اما کاخ سفید همچنان سرسختانه با این لایحه مخالفت می کند و مقامات دولت آمریکا می گویند که این لایحه روابط واشنگتن- ریاض را به مخاطره می اندازد.

۱۳۹۵/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...