نسخه چاپی

به دنبال "میخ طلا" در باغ های گردو

به گزارش نما - روزنامه توریسم نوشت: گردو یک خوراکی همه فن حریف است که هم سوگلی آجیل های شور و شیرین است و هم در آشپزخانه برای خودش فرمانروایی می کند.

تاج سر كشمش پلو مي شود و ملات خورش محبوب فسنجان. اين روزها كم كم فصل گردو چيني است از شهميرزاد گرفته تا تويسركان و بافت و اقليد و فيروزكوه تا باغ هاي كرج . شهميرزاد كه موطن درختان كهنسال گردوست و از بركت اين گردو ها محبوب گردشگران .
مي گويند درختان گردو هزاران سال است كه كشت می شوند، ولی دارای اجداد متفاوتی هستند. در سرتاسر تاریخ، درخت گردو بسیار محترم بوده است، زیرا نه تنها دارای عمری چند برابر طول عمر انسان است، بلكه موارد مصرفی مانند استفاده به عنوان غذا، تولید روغن سوخت فانوس، ساختن پناهگاه و تولید رنگ و استفاده دارویی است.
هر گردی گردو نیست!
گردو از جمله مواد مغذی است که به دلیل طبیت گرم آن از دوران کهن در تغذیه بسیار مورد توجه بوده اما تحقیقات درباره این ماده مغذی کهن همچنان ادامه دارد .مقدار فسفر موجود در آن با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری می‌کند.
گردو خون ساز و تصفیه کننده خون، درمان کننده بیماری های ریوی ومسکن دل پیچه است مربای گردو، ملین بوده و آپاندیس را تقویت می کند، خوردن آن از تشکیل سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرده و خوردن آن با انجیر و موز مقوی حواس و مغز است . چون گردو دارای مس می باشد بنابراین به جذب آهن در بدن کمک می کند گردو از بروز حمله قلبی جلوگیری می‌کند.
گردوي خوب گردوي بد
وقتی می‌خواهید گردو (نه مغز گردو) بخرید، سعی كنید آنهایی را انتخاب كنید كه وزن بیشتری دارند. پوست گردو نباید دارای ترك خوردگی، سوراخ یا هر نوع لكه باشد، زیرا این مشخصات اغلب نشانه‌های كپك زدگی مغز گردوست، كه آن را برای مصرف نامناسب می‌كند.
چون گردو حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع نشده‌ است، به راحتی و با سرعت فاسد میشود. از این رو باید نهایت دقت را در نگهداری آن به خرج داد. مغز گردو را اگر در مكانی خنك، تاریك و خشك، مثل یخچال نگهداری كنید، تا 6 ماه تازگی و طراوت خود را حفظ خواهد كرد.
گردوگردي درشهميرزاد
منطقه ای با آب و هوای خوش که از نظر گردشگری و کشاورزی دارای اهمیت زیادی دارد و مهمترین وی‍ژگی این منطقه، وجود بزرگترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد است.
شهمیرزاد 500 درخت کهنسال گردوی بالای 200 سال دارد.
کارشناسان معتقدند وجود این درختان میراث معنوی شهر محسوب می شود و به نوعی به جاذبه های گردشگری شهمیرزاد کمک کرده اند.
" کمان رستم " درخت گردویی با 13 قرن حیات در شهمیرزاد استان سمنان در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.
درخت گردوی قدیمی شهمیرزاد دارای تاجی 2 شاخه و متقارن بوده و زیبایی خاصی در آن جلوه گر شده و به دلیل همین تاج زیبا، در بین اهالی بومی منطقه شهمیرزاد به نام درخت گردوی کمان رستم نامیده می شود.
باغ گردوی شهمیرزاد که رویشگاه کهن ترین درختان گردو در جهان است هر سال در فصل گردو چینی میزبان گردشگرانی از سراسر ایران است.
ماجراي ميخ طلا چيست؟
درخت گردو و گردو چینی آنقدر در بین مردم این منطقه ریشه دارد که حتی شهمیرزادی های ساکن مناطق مختلف ایران و دنیا در فصل گردو چینی به زادگاهشان باز می گردند و در بزرگترین باغ گردوی جهان ، محصول درخت خود را می چینند.
هنوز هم در خانواده های اصیل شهمیرزادی ، یک درخت گردو مهریه دختران است و این اعتقاد وجود دارد شهمیرزاد با درختان گردو که به آن " میخ طلا " می گویند به زمین متصل شده است .

۱۳۹۵/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...