نسخه چاپی

درآمد حج، فشار بر بودجه عربستان را كاهش می‌دهد؟

درآمد عربستان از زائران حج، می تواند زخمی كه از طریق كاهش قیمت نفت بر بودجه این كشور وارد شده را كمی بهبود بخشد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، عربستان سعودی جای خالی بزرگی برای نفت در بودجه خود قرار داده است. این در شرایطی است که قیمت نفت کاهش یافته است. بر این اساس، این سوال مطرح است که آیا مسافران مذهبی این کشور می توانند این جای خالی را پر کنند؟

بیش از ۲ میلیون زائر به این کشور هر ساله سفر می کنند و مسافران از کشورهای اسلامی سراسر دنیا هستند. عربستان باید راه های مختلفی برای کسری بودجه ای که به دلیل کاهش قیمت نفت در این کشور به وجود آمده، پیدا کند. به نظر می رسد، این جای خالی را از طریق تعداد توریست بالای این کشور در ایام ذی الحجه می توان جبران کرد.

شکستی که در قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ به وجود آمد، موجب شد اقتصاد این کشور با مشکلات زیادی رو به رو شود. درآمد عربستان وابسته به نفت است.

در سال 2015 در کشور عربستان صنعت توریسم ارزش حدود ۲۲ میلیارد دلار داشته است که این میزان، ۳.۵ درصد از تولید ناخالص این کشور را پر می کند؛ با توجه به این که نفت ۴۰ درصد GDP این کشور را به خود اختصاص می دهد.

اما دولت عربستان برنامه دارد تا سال ۲۰۳۰ تعداد زائران خود را به ۳۰ میلیون نفر افزایش دهد که در مقیاس با ۸ میلیون نفر سال ۲۰۱۵، رقم بالایی است. از این تعداد زائران، ۶۰۰ هزار نفر ایرانی هستند که با توجه به غیبت زائران ایرانی در سال جاری، کاهش درآمد در این حوزه نیز پیش بینی می شود.

در حال حاضر ۸۳۳ هزار نفر در صنعت توریسم عربستان کار می کنند که ۸ درصد از اشتغال این کشور را در بر می گیرد. تعداد این کارکنان به ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید.

۱۳۹۵/۶/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...