نسخه چاپی

ییلدریم: می‌خواهند تركیه را همانند عراق و سوریه كنند

به گزارش نما - ایرنا نوشت: بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفته است که همانطور در عراق و سوریه برای از بین بردن ملت و کشور تلاش می کنند، همان بازی را می خواهند در ترکیه نیز اجرا کنند. ما متوجه این بازی علیه ترکیه هستیم.

وی این مطلب را در بازدید از منطقه عملیاتی نیروهای ارتش و امنیتی ترکیه در منطقه کوه تندورک در دوغوبازید واقع در نزدیکی مرز ایران و دیدار با خانواده شبه نظامیان دولتی موسوم به محافظان روستا در روستای کوکچه بوجاک، عنوان کرد.

روز « جمعه » در جریان حمله پ.ک.ک به این منطقه هشت تن از شبه نظامیان دولتی و دو تن از نظامیان کشته شده بودند.

پاسگاه شبه نظامیان در منطقه مرزی و کوهستانی تندورک استان آغری قرار دارد که نزدیک به مرز جمهوری اسلامی ایران است.
شبه نظامیان در واقع نیروهای محلی کمکی برای ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه هستند که در قبال دریافت دست مزد به عنوان محافظان روستا در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه فعالیت می کنند.

نخست وزیر ترکیه در منطقه خطاب به پ.ک.ک گفت: هرچقدر قدرت دارید، در میان بگذارید. ما مصمم هستیم که این گروه تروریستی جدایی طلب را از ترکیه پاکسازی کنیم.

او گفت: پ.ک.ک با ادعای حمایت از حقوق کردها، وارد میدان شد ولی بیش از هر کس به کردها ضرر می زند.

ییلدریم با تاکید بر اینکه ترک و کرد نیست، یک ملت است، گفت: با قدرتهای خارجی همکاری کرده می خواهند ترکیه را به وضع سوریه و عراق دچار سازند. ولی فراموش کرده اند که اینجا نه عراق است و نه سوریه.

او تصریح کرد نیروهای ترکیه از طرفی برای تامین امنیت مرزهای کشور تلاش می کنند و از سوی دیگر در تلاش برای ریشه کن کردن عناصر تروریستی از این مرز و بوم هستند.

نخست وزیر ترکیه گفت: سازمان تروریستی به ویژه در مناطق شرق و جنوب شرق ترکیه لانه کرده است ولی نیروهای امنیتی تمامی این نقاط را شناسایی کرده و با ادامه عملیات خود تمامی این کانون ها را از بین خواهد برد.

یلدریم با تاکید بر اینکه در راهبرد جدید مبارزه با تروریسم که به جای موضع تدافعی، موضع تهاجمی خواهند داشت، تغییری نیست، گفت: عملیات گسترده در مناطق شرق و جنوب شرق همچنان ادامه خواهد یافت.

اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در سفر یلدریم به منطقه قابل توجه بود و در حالیکه بالگردهای نظامی در منطقه پرواز می کردند، نیروهای امنیتی ترکیه نیز در نقاط مختلف مستقر بودند.

ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه بیش از یک ماه است که عملیات خود را در مثلت مرزهای این کشور با عراق و ایران و به ویژه منطقه چکورجا واقع در نزدیکی مرز عراق فشرده کرده است.

گفته می شود ارتش ترکیه برای جلوگیری از نفوذ گسترده عناصر پ.ک.ک از مرز عراق به چکورجا که در نقطه استراتژیک ارتباطی مرز ترکیه با عراق قرار دارد، در بیش از یک ماه گذشته عملیات گسترده ای را از زمین و هوا در این منطقه و فراسوی مرز در شمال عراق دارد.

این شدیدترین و گسترده ترین عملیات ارتش ترکیه در منطقه چکورجا به عنوان یکی از مهم ترین راههای نفوذی عوامل پ.ک.ک به داخل خاک این کشور است. ارتش ترکیه در منطقه کوه تندروک نیز این عملیات را دنبال می کند. منطقه تندورک نیز به عنوان راه نفوذی عوامل پ.ک.ک به شمال ترکیه ارزیابی می شود.

دولت آنکارا اعلام کرده است که دیگر موضوع حل سیاسی مطرح نیست و عملیات تا پاکسازی تروریست ها ادامه خواهد یافت.

دوران سه ساله بدون درگیری در مناطق کردنشین ترکیه در جولای سال گذشته به دنبال عملیات انتحاری داعش در سوروچ - شهر مرزی ترکیه با سوریه علیه کردهایی که برای کمک رسانی به مردم کوبانی سوریه جمع شده بودند و متعاقب آن سربریده شدن دو مامور پلیس در این منطقه، خاتمه یافت و در یک سال اخیر، ترکیه شاهد شدیدترین حملات تروریستی و جنگ شهری بی سابقه ای در مناطق کردنشین بین پ.ک.ک و نیروهای امنیتی و نظامی این کشور بوده است. بعداز عملیات پاکسازی ارتش و نیروهای امنیتی در شهرها، درگیریها به مناطق کوهستانی کشیده شده است.

۱۳۹۵/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...