نسخه چاپی

كاهش خوش خوراك‌ترین تنقلات عیدانه در سبد خانوار

بازار خشكبار در آستانه اعیاد مذهبی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته، ولی با این حال فروشندگان از تغییر شرایط در مقایسه با سال‌های قبل خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از میزان، در آستانه اعیاد، این گونه به نظر می‌آید که مراکز فروش خشکبار روزهای به نسبت شلوغی را در مقایسه با سایر ایام پشت سر بگذارند، با گشتی در سطح شهر و مشاهده خشکبارفروشی‌ها پیگیر کسب و کار این صنف می شویم.

یکی از این مراکز فروش واقع در غرب تهران را انتخاب و پا به داخل آن گذاشتیم تا با حال و هوای این روزهای آنها بیشتر آشنا شویم.

در ابتدا ورود به مغازه نظر هر خریداری به خوش خوراک‌ترین و لوکس‌ترین محصولات همچون مغز گردو، بادام هندی شور و خام، مغر فندوق و بادام خام و شور می‌افتد که در ردیف اول جا خوش کرده اند.

تابلوی قیمتی آنها به این صورت بود:

قیمت هر کیلو مغز گردو 69 هزار تومان، بادام هندی در دو نوع شور و خام به قیمت کیلویی 68 هزار تومان، بادام خام و شور قیمت هر کیلو 65 هزار تومان و مغز فندوق خام کیلویی 60 هزار تومان را به خود اختصاص داده اند.

در ردیف دوم پسته در دو نوع خام و پسته شور اکبری با قیمت هر کیلو 60 هزار تومان، بادام منقا کیلویی 55 هزار تومان، انجیر خشک و و توت و تخمه ژاپنی با قیمت کیلویی 50 هزار تومان قرار دارند.

پس از آن نیز گروه پر طرفدار تخمه‌ها بودند. در این دسته تخمه کدو گوشتی هر کیلو 22 هزار تومان، تخمه کدو مرمری کیلویی 27 هزار تومان،تخمه آفتاب گردان هر کیلو 12 هزار تومان قیمت گذاری شده اند.

دراین میان از مویز با کیلویی 20 هزار تومان و و نخودچی با کیلویی 15 هزار تومان نباید غافل نشدیم که همچنان طرفداران سنتی خود را دارد.

شکلات نیز به عنوان یکی از اقلام پرطرفدار در این روزها به حساب می آید که نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند که برای خرید هر کیلو از آن با توجه به برند و کیفیت شکلات باید از کیلویی 18 هزار تومان به بالا هزینه کرد، ولی متوسط قیمت شکلات از 20 تا 30 هزار تومان قرار دارد.

پس از مشاهده قیمت ها با فروشنده مغازه به گفت و گو نشستیم.

وی درباره میزان فروش گفت: افزایش قیمت خشکبار و کاهش قدرت خرید مردم در کاهش سطح فروش بی تاثیر نبوده که این امر را می توان از تغییر در میزان خرید مشتریان در مقایسه با سال های گذشته پی‌برد به گونه‌ای که خرید خشکبار کمتر از یک کیلوگرم رواج بیشتری پیدا کرده است.

این فروشنده در ادامه اذعان داشت: شرایط این صنف مشابه شرایط اصناف دیگر است و این رکود در تمامی عرصه‌های اقتصادی مشاهده می‌شود.

این مسئله را با یکی از غرفه‌داران فروش خشکبار در میادین میوه و تره بار در میان گذاشتیم و شرایط فروش آنها را جویا شدیم.

این فرد در توضیح سوال خبرگزاری میزان، گفت: میادین فروش میوه و تره بار به علت قیمت به نسبت پایین تر از مغازه، فروش بهتری دارد و دلیل حرف خود را فروش خوب در روزهای گذشته می‌دانست.

در این بین نباید از این نکته غافل شویم محل و موقعیت مغازه، سرشناس و خوش نام بودن فروشنده و کیفیت محصولات عرضه شده از فاکتورهای تاثیرگذار در رونق کسب و کار فروشندگان است که حتی در صورت رکود در بازار می تواند فروش را دستخوش اتفاقات خوش آیند کند.

۱۳۹۵/۶/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...