نسخه چاپی

تعطیلی مدارس مسكنی برای رفع مشكل آلودگی هوا

با آغاز فصل سرما معضل آلودگی هوا شدت می‌گیرد، مسئولان تعطیلی مدارس را یكی از راهكارهای موقتی برای این مشكل می‌دانند.

به گزارش نما به نقل از پارس نیوز، توسعه شهرنشینی در هر جامعه هر چند با جنبه های مثبت بسیاری همراه بوده اما در این میان بروز مشکلات نوظهوری نظیر آلودگی هوا با عوارض بسیاری برای جامعه در عرصه های مختلف مواجه بوده است؛ مشکلی که با ورود فصول سرما بیش از پیش خودنمایی می کند و این مشکل به حدی ریشه دوانده که تا امروز سیاستی قطعی برای ریشه‌کن کردن آن اتخاذ نشده است.

هرچند گاهی در زمان اضطرار درمان های موقتی نظیر تعطیلی مدارس به منظور آسیب کمتر افراد جامعه بکار گرفته می شود اما چنین سیاست هایی صرفا مسکنی بر پیکره پردرد این معضل قلمداد می‌شوند.

پای تعطیلی مدارس به زمستان کشیده می شود

با توجه به اینکه معضل آلودگی هوا در نیمه دوم سال و همزمان با اوج فعالیت مدارس ظهور پیدا می‌کند، لذا هرساله شاهد تعطیلی چند روزه مدارس هستیم که این امر علاوه بر اختلال در نظم و فعالیت دانش آموزان، خسارات بسیاری بر آموزش و پرورش تحمیل می‌کند.

بر این اساس، مدتی بحث ساماندهی این شرایط در نهادهای ذیربط سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش مطرح شده و چندی پیش اخباری مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای از سوی سازمان محیط زیست حل معضل آلودگی را بر سر زبان های انداخت.

در این راستا معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست گفت: در حال مذاکره با آموزش و پرروش در سطوح مختلف پیرامون تعطیلی مدارس در پاییز هستیم و با توجه به همکاری‌های خوبی که با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف داریم امیدواریم به راه‌حلی قطعی دست یابیم.

پیشنهاد تعطیلی مدارس زیر ذره‌بین آموزش و پرورش

با وجود اینکه تعطیلی مدارس و پیشنهاد آن نیازمند زیرساخت های بسیاری برای اجرایی شدن است، لذا این مساله را زیر ذره‌بین آموزش و پرورشی‌ها بررسی کردیم که در این خصوص علی اصغر فانی وزیرآموزش و پرورش عنوان کرد: این پیشنهاد در ستاد آلودگی هوا اعلام شده اما نیاز به تشکیل یک کمیته مشترک است که از آن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ابهاماتی در این رابطه و تعیین تاریخ تعطیلی مدارس وجود دارد. ضمن اینکه آلودگی و وارونگی هوا چندان قابل پیش‌بینی نیست تا بتوان بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. علاوه بر آن، نمی‌توان به صورت شناور مدارس را تعطیل کرد بنابراین از بررسی این ابهامات در یک کمیته مشترک استقبال می‌کنیم.

رویکرد قاطعانه برای رفع مشکل تعطیلی مدارس

محمد بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در خصوص وضعیت تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در زمستان و پیشنهاد سازمان محیط زیست در این باره گفت: این پیشنهاد برای اجرایی شدن نیازمند طی مراحل مختلف اداری و قانونی است و برای ارزیابی ابعاد مختلف باید کارگروه‌های متشکل از نهاد‌های مربوطه ایجاد شود.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که اکنون با آن روبه‌رو هستیم رعایت قانون خدمات کشوری در خصوص تغییر ساعت کاری است چرا که این مسئله با تغییر و تحولات زیادی در ساعات کاری همراه است.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در راستای کاهش معضل آلودگی هوا باید سیاست‌های مختلفی اتخاذ شود که تنها یکی از آن‌ها مدیریت تحقیقات و سفر‌ها است.

وی ادامه داد: مدیریت تردد، کاهش ترافیک، توجه به تولید بنزین‌های استاندارد، افزایش سرانه فضای سبز، جلوگیری از کارخانه‌های آلاینده از جمله اقدامات مؤثر در رفع معضل چالش برانگیز آلودگی هوا است.

بازگیر اظهار داشت: دولت الکترونیک و انجام بسیاری از فعالیت‌ها به صورت غیر حضوری از سیاست‌های مهم و تأثیر گذار در این روند است.

رئیس سازمان محیط زیست تهران بسیاری از موارد نظیر اصلاح الگوی مصرف در فصول مختلف نظیر زمستان جلوگیری از پدیده‌های ناگهانی همچون لاستیک سوزی را بسیار مهم تلقی کرد.

آموزش حلقه مفقوده در حل مشکل آلودگی هوا

بازگیر نقش آموزش در اجرای هر چه بهتر سیاست‌های رفع معضل آلودگی هوا را بیار مهم دانست و اضافه کرد: در محیط زیست تهران تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش منعقد شده و رویکرد آموزشی برای سه گروه دانش‌آموزان، معلمان و اولیا مورد توجه قرار گرفته است همچنین قرار بر این شده تا محیطبانان ساعاتی را در مدرسه حضور پیدا کرده و به گفت‌وگو با دانش‌آموزان بپردازند علاوه بر این فعالیت‌ها مربیان مدارس و کارشناسان محیط زیست در تبیین عملی و نظری مسائل زیست محیطی ورود پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: علاوه بر این مسئله تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش و محیط زیست در سطح کشور انجام شده که به موجب آن اقداماتی نظیر مدیریت پسماند‌ با رویکرد کاغذ تبلیغات زیست محیطی و افزایش مدارس سبز است.

۱۳۹۵/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...