نسخه چاپی

بازار لوازم التحریر در آستانه اول مهر

به گزارش نما - مهر نوشت:دو روز به شروع سال تحصیلی مانده و خانوارهای زیادی برای خرید لوازم التحریر این روزها را انتخاب کرده‌اند تا در حراجی‌ها با استفاده از تخفیف‌، مایحتاج فرزندان خود را تهیه کنند.

در آخرین روزهای باقیمانده تا شروع مدارس، خانواده‌های بیشتری راهی بازار فروش لوازم التحریر مدارس شده‌اند تا مایحتاج تحصیلی چندماه فرزندان خود را تهیه کنند به همین دلیل اغلب فروشگاه‌های بزرگ و کوچک در سطح شهرها با مشتریان بیشتری به نسبت ماه‌های گذشته روبرو هستند.

اما موضوعی که در در بازار رنگارنگ لوازم التحریر بیش از همه خودنمایی می‌کند، وجود اجناس خارجی با کیفیت های متنوع است و تقریبا حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده و مشتریان هم به دنبال این اجناس هستند. حتی برخی از این لوازم التحریرها باوجود آنکه وارداتی هستند، قیمت کمتری به نسبت به انواع ایرانی ها دارند و شکل و شمایل آنها بیشتر مورد پسند دانش آموزان است.

محصولات چینی که بیشتر بازارهای ما را به خود اختصاص داده‌اند، در این بخش هم حضور فعالی دارند و اغلب بازار لوازم التحریر ایران تحت سلطه محصولات رنگارنگ چینی است. هرچند که در برخی انواع لوازم التحریرها می‌توان حضور تولیدکنندگان ایرانی را دید اما تقریبا در اغلب محصولات این حضور بسیار کمرنگ است.

گردشی در فروشگاه‌های بزرگ و هایپر مارکت‌ها نشان می‌دهد که برخی از این فروشگاه‌ها سبدهای خرید ویژه ای را برای مشتریان در نظرگرفته‌اند و سعی کرده‌اند با ارایه تخفیف‌هایی در آخرین روزهای تابستان، مشتریان بیشتری جذب کنند. مشتریانی که به دلیل گرانی لوازم التحریر تا روزهای اخر تابستان صبرکردند تا از حراجی‌ها و تخفیف استفاده کنند، از این سبدهای ویژه خرید استقبال کرده‌اند.

یکی از خریداران با بیان اینکه امسال لوازم التحریر گران‌تر از سال گذشته است، گفت: قیمت‌ها خیلی بالا است و تفاوت چندانی هم میان برخی از لوازم التحریر ایرانی و خارجی از نظر قیمت نیست اما خارجی‌ها بیشتر نظر بچه‌ها را جلب می کند.

به گفته این خریدار، اغلب مردم توان خرید همه مایحتاج را به صورت کلی ندارند و باید در طول سال تحصیلی و به تدریج نیاز فرزندان خود را تامین کنند. البته این هزینه‌ها در کنار خرید لباس، کیف و کفش برای مدرسه قرار می‌گیرد که آن هم هزینه بالایی دارد.

در کنار فروشگاه های زنجیره‌ای، فروشندگان خرد هم در سطح شهر تقریبا بسیار فعالند اما رضایت چندانی از بازار ندارند. آنها معتقدند که خریداران به نسبت سال های گذشته با پول کمتری وارد بازار شده اند به همین دلیل خریدهای زیادی ندارند ضمن اینکه به دنبال اجناس ارزان می گردند.

یکی از این فروشندگان با بیان اینکه اغلب بازار لوازم التحریر ایران در اختیار اجناس خارجی است، افزود: این اجناس اغلب چینی هستند و با درج تصاویر و شخصیت‌های کارتونی معروف و رنگارنگ، نظر بچه‌ها را به خود جلب می کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ها را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم، اظهار داشت: به دلیل افزایش هزینه‌های دیگر ناگزیریم که قیمت‌ها را بالا ببریم، اما فروشنده‌ها رضایتی از بالارفتن قیمت‌ها ندارند چرا که مشتری آنها کمتر می‌شود.

نرخ برخی لوازم التحریر در فروشگاه‌ها

بررسی‌ قیمت‌ها در بازار خرده فروشی نشان می‌دهد که یک خانواده برای شروع روز اول مدرسه باید حدود ۳۰ هزار تومان برای خرید لوازم التحریر هزینه کند که البته اغلب خانواده‌ها به اجبار باید برای روزهای آینده چندین دفتر و خودکار و مداد خریداری کنند که این رقم چند برابر می‌شود.

از سطح شهر حاکی از آن است که تراش پلاستیک تک سایز با قیمت ۲۳۲۰ تومان، تراش پلاستیک دو سایز ۲۷۸۰ تومان، دفتر شطرنجی جلدمقوایی فنری ۶۰ برگ ۴۱۴۰ تومان و دفتر کلاسوری طلقی ۲۶ حلقه ۱۰۰ برگ با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش می رسد.

همچنین دفتر کلاسوری جلد سخت ۲۶ حلقه ۲۰۰ برگ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۶۰ تومان و دفتر رنگ آمیزی با قیمت ۵۲۹۰ تومانم فروخته می شود. مداد قرمز مارک کمل استدلر با نرخ ۷۰۰ تومان، دفتر نقاضی جلد مقوایی سیمی ۶۰ برگ با نرخ ۴۱۰۰ تومان، خط کش کریستالی ۳۰ سانتی فابرکاستل با نرخ ۲۶۲۰ تومان قیمت گذاری شده است.

دفتر مشق سیمی جلد مقوایی ۴۰ برگ ۳۸۰۰ تومان، پاک کن قلاف دار رنگ بندی ۷۷۷۰ تومان، آبرنگ ۸ رنگ استدلر ۳۵ هزار و ۲۸۰ تومان، آبرنگ ۸ رنگ فابر کاستل ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان و تراش رومیزی حیوانات ۱۸ هزار و ۸۰ تومان فروخته می‌شود.

همچنین مداد رنگی فلزی قرمز ۲۴ رنگ فابر کاستل ۵۳ هزار و ۹۹۰ تومان، مداد رنگی فلزی ۳۶ رنگ فابر کاستل ۸۰ هزار و ۹۳۰ تومان، مداد رنگی فلزی ۱۲ رنگ فابرکاستسل ۲۶ هزار و ۹۸۰ تومان و خودکار رنگی ۹ عددی فونیکس ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

۱۳۹۵/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...