نسخه چاپی

رشوه، گریبان یك رئیس‌جمهور را گرفت

به گزارش نما- ایسنا نوشت: یک قاضی برزیلی دستور داد که رییس جمهوری پیشین این کشور باید به اتهام فساد در دادگاه حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه دادستان‌های برزیل لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهوری پیشین و چپگرای این کشور را به عنوان مغز متفکر فساد مالی و دست داشتن در رسوایی مربوط به کمپانی نفتی پتروبراس متهم کردند، قاضی دادگاهی در برزیل دستور داد تا او در دادگاه حاضر شده و از خود در برابر این اتهامات دفاع کند.

سرجیو مورو، قاضی رسیدگی به این پرونده گفت: من با بررسی شواهد و مدارک مربوط به این پرونده فساد قبول کردم تا لولا داسیلوا به دادگاه احضار شود.

این رییس‌جمهوری پیشین برزیل به دریافت رشوه 7 / 3 میلیون رئالی (1 / 1 میلیون دلار) متهم است. از دیگر اتهامات وارده به لولا داسیلوا و همسرش دریافت یک آپارتمان از سوی شرکت ساختمانی OAS است که یکی از عاملان و دست اندرکاران کمپانی پتروبراس است.

لولا داسیلوا به خاطر اقدامات و برنامه‌های اقتصادی‌اش در سال‌های 2003 تا 2011 از سوی مردم برزیل به شدت مورد احترام است. این اتهامات علیه لولا داسیلوا در حالی مطرح شده که دیلما روسف، رییس‌جمهوری برکنار شده برزیل نیز به اتهامات مشابه و همچنین سوءمدیریت در بودجه دولتی استیضاح و از کار برکنار شد.

طیق دادخواست دادستانی، لولا داسیلوا مستقیما از فعالیت یک شرکت مهندسی پیمانکار که برای شرکت نفتی نیمه دولتی پتروبراس کار می‌کرد "منتفع" شده بود. ارتباط این شرکت با شماری از سیاستمداران برزیلی که اکثر آنان عضو حزب کارگران - حزب داسیلوا - هستند، موضوع یک پرونده پیچیده فساد در شرکت پتروبراس است.

حکم قاضی مورو شامل احضار داسیلوا، همسرش ماریا لتیسیا لولا داسیلوا، مدیرعامل شرکت مهندسی، رئیس انستیتو لولا و چهار نفر دیگر است. انستیتو لولا یک بنیاد بشردوستانه است که به ابتکار لولا داسیلوا و با هدف حمایت از توسعه دموکراسی و مشارکت فراگیر سیاسی در کشورهای توسعه نیافته به خصوص در آمریکای لاتین و آفریقا ایجاد شده است.

وکلای مدافع داسیلوا با انتشار بیانیه‌ای، این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند که پیگرد قانونی موکل آنان با "انگیزه‌های سیاسی" به جریان افتاده است. داسیلوا نیز اتهامات علیه خود را "مجعول" توصیف کرده است.

سابقه پرونده پتروبراس به حدود دو سال پیش باز می‌گردد که اعلام شد شماری از مقامات دولتی و سیاستمداران برزیلی که اکثر آنان از اعضای حزب کارگران بودند، در ارتباط با دریافت رشوه از شرکت پتروبراس بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. این افراد متهم هستند که در برابر دریافت رشوه و کسب کمک مالی برای حزب کارگران، از موقعیت خود برای اعطای قراردادهای پرسود به شرکت‌های خصوصی سوء استفاده کرده بودند. رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.

لولا داسیلوا هفتاد ساله به عنوان رهبر حزب چپگرای کارگران در سال ۲۰۰۳ به ریاست جمهوری برزیل رسید و تا سال ۲۰۱۰ دو دوره در این سمت بود. از او به عنوان یکی از پرطرفدار ترین سیاستمداران برزیل نام برده می‌شد و هنوز هم حامیان فراوانی در میان مردم این کشور دارد. گفته می شد که احتمالا او در نظر دارد در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٨ شرکت کند. در صورت محکومیت، حکم داسیلوا شامل هشت سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی هم خواهد بود.

داسیلوا در دوره ریاست جمهوری از محبوبیت قابل توجهی در داخل برزیل برخوردار بود و همچنین می‌کوشید به عنوان رهبر یک کشور در حال توسعه برخوردار از نظام دموکراتیک، نقش رابط بین کشورهای در حال توسعه و دموکراسی‌های پیشرفته غربی را برعهده بگیرد.

۱۳۹۵/۶/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...