نسخه چاپی

كیهان: مجوز فروش ایرباس عملیات فریب دو منظوره آمریكا!

به گزارش نما - روزنامه کیهان در اخبار ویژه خود آورزده است:


همزمان با سفر روحانی به نیویورک، رویتر اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش 17 فروند ایرباس فرانسه به ایران را صادر کرده است.
این خبرگزاری از قول منابع آگاه نوشت: خزانه‌داری آمریکا 2 مجوز صادر کرده که اجازه صدور برخی هواپیماهای شرکت ایرباس به ایران را می‌دهد و انتظار می‌رود در طی چند روز آینده مجوز فروش هواپیماهای شرکت بوئینگ به ایران را نیز صادر نماید. سخنگوی شرکت ایرباس تایید کرده که این شرکت 2 مجوز از دولت آمریکا برای فروش مجموعا 17 فروند هواپیما به ایران دریافت کرده است. هرچند ایرباس یک شرکت آمریکایی نیست اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از قطعات به کار رفته در هواپیماهای این شرکت ساخت شرکت‌های آمریکایی است، این شرکت نیازمند کسب مجوز از دولت آمریکاست.
تفاهم‌نامه خرید 118 فروند ایرباس از فرانسه بهمن‌ماه سال گذشته در جریان سفر بهمن 94 رئیس‌جمهور به پاریس امضا شد اما آمریکا برخلاف برجام، در 8 ماه گذشته از عملی شدن این معامله جلوگیری کرده است.
طی چند ماه اخیر سیاستمداران و رسانه‌های متعدد آمریکایی با استناد به نظرسنجی‌های انجام گرفته که از کاهش محبوبیت 20 تا 30 درصد آقای روحانی در ایران (پس از برجام) حکایت می‌کند، هشدار دادند که ادامه روند کارشکنی فعلی در عدم لغو تحریم‌ها باعث ناکامی طیف نزدیک به غرب و آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران خواهد شد. همین نگرانی را یک ماه پیش جان برنان رئیس سیا عنوان کرد و قبل از وی نیز جان کری وزیر خارجه در جلسه شورای روابط خارجه آمریکا گفته بود روحانی و ظریف خود را در مذاکرات به خطر انداخته‌اند و اگر این روند به نتیجه نرسد آنها در انتخابات پارلمانی دچار دردسر خواهند شد.
به گزارش فرانس‌پرس آمریکایی‌ها همچنان در مقابل همکاری بانک‌های متوسط و بزرگ اروپایی با ایران کارشکنی می‌کنند و با تهدید به مجازات، مانع از نزدیکی آنها به ایران می‌شوند.
آقای ظریف یک ماه پیش در گفت‌وگو با خانه ملت و در پاسخ این سوال که «در سند برجام کمیسیون مشترکی برای طرح شکایت در صورت بدعهدی طرفین طراحی شده، آیا تا به حال ایران به دلیل بدعهدی آمریکا موضوع را در کمیسیون دنبال کرده یا خیر»، گفته بود: «تا امروز ما کمیسیون را هر زمان که لازم بوده تشکیل داده‌ایم و در نشست‌ها راه‌کارهایی برای حل و فصل مشکلات طراحی کردیم. در آینده‌ای نزدیک نیز نشست دیگری با کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بدعهدی آمریکا و موضوعات دیگر در آن بررسی می‌شود».
این نشست‌ها به شکل دوره‌ای هر 3 ماه یکبار تشکیل می‌شود و چهارمین نشست آن، 29 تیرماه گذشته در وین برگزار شد و آقای عراقچی بعد از جلسه اعلام کرد «در این نشست موانع و مشکلات بر سر اجرای برجام به ویژه موانع بانکی و اقتصادی بررسی شد.»
اما در حالی که سفر هیئت ایرانی به نیویورک رو به پایان است، خبری از برگزاری نشست کمیسیون مشترک و اعتراض به بدعهدی‌های آمریکا در اجرای برجام نیست و به نظر می‌رسد اقدام اخیر خزانه‌داری آمریکا، مجددا نوعی عملیات فریب برای تعلل و عدم جدیت وزارت خارجه ایران در اعتراض به عدم لغو زیرساختی تحریم‌ها از جمله در حوزه امور مالی و بانکی باشد که قرار بود در نیویورک مطرح شود.

۱۳۹۵/۷/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...