نسخه چاپی

به صنعت كمك نمی‌شود

دستاورد مجلس دهم برای تولید كشور در شش ماه آغاز به كار این مجلس حذف كمیسیون رفع موانع تولید به بهانه موازی‌كاری است.

به گزارش نما به نقل از جهان صنعت اگر قبول داشته باشیم که نرخ رشد صنعت در بهار امسال مطابق آمار دولتیان 8/8 درصد بوده پس باید قبول کنیم که تولیدمان دیگر کمیسیون ویژه حمایتی برای رفع موانع دیگر لازم ندارد چه آنکه صنعت تخت گاز مسیر رشد خود را می‌پیماید و نباید مجلسیان به خاطر موازی‌کاری این حوزه با حوزه‌هایی مانند کسب‌و‌کار یا تداخل با کار سایر کمیسیون‌ها وقت خود را در یک کمیسیون خاص تلف کنند !

کار خاصی برای تولید انجام ندادیم

خداراشکر وزارت صنعت به دنبال 16 هزار میلیاردتومان تسهیلات برای صنایع کوچک و متوسط است. دولت می‌گوید تاکنون 2380میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط در راستای پرداخت تسهیلات 16هزارمیلیاردتومانی به این صنایع پرداخت کرده است.

بنابراین نیازی به کمیسیون رفع موانع تولید و انجام کاری خاص برای تولید در مجلس حتما احساس نمی‌شود! حتی خود اعضای کمیسیون صنایع هم معتقدند مجلس دهم در شش ماهه نخست امسال نتوانسته کار خاصی برای بخش تولید انجام دهد.به گفته یک عضو کمیسیون صنایع نمایندگان جدید هنوز با شرایط کار آشنا نبوده و بعد از آن نیز درگیر بررسی برنامه ششم و بودجه بودند که این موضوعات باعث شد نتوانیم به بخش تولید به نحو مناسبی رسیدگی کنیم!

عبدالله رضیان با اعلام اینکه قبول دارم مجلس دهم در شش ماهه نخست امسال نتوانسته کار خاصی برای بخش تولید انجام دهد، گفت: کمیسیون صنایع مجلس پس از تعطیلات خواستار پاسخگویی دولت درباره وعده‌های کمک به تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت باید برنامه‌ریزی جدی برای رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان داشته باشد، اظهار داشت: امسال نمایندگان مجلس برای ممانعت از موازی کاری با تشکیل کمیسیون ویژه رفع موانع تولید موافقت نکردند و قرار شد این موضوعات در کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد اما متاسفانه قبول دارم که مجلس در شش ماهه نخست امسال نتوانسته به نحو مناسبی به موضوع ساماندهی بخش تولید ورود پیدا کند.

نمایندگان جدید هنوز با شرایط کار آشنا نیستند

وی با اعلام اینکه قبول کنید نمایندگان جدید هنوز با شرایط کار آشنا نبوده و بعد از آن نیز درگیر بررسی برنامه ششم و بودجه بودند که این موضوعات باعث شد نتوانیم به بخش تولید به نحو مناسبی رسیدگی کنیم، افزود: البته در ماه‌های نخست امسال جلساتی با اتاق بازرگانی، وزارت صنعت و مسوولان مربوطه برگزار کردیم و قرار شد تصمیمات لازم برای بخش تولید به کار گرفته شود که از آن جمله باید به ارائه تسهیلات 16 هزار میلیاردی به واحدهای تولیدی اشاره کرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با تسنیم اضافه کرد: دولت باید به صورت جدی گزارش چگونگی تخصیص این منابع را به بخش تولید اعلام کند. در حال حاضر در استان مازندران فقط 30 درصد از تسهیلات امکان تخصیص پیدا کرده است که باید دلایل این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا بانک‌ها با وجود تخصیص تمام تسهیلات هنوز مانع تراشی می‌کنند.

رضیان با اشاره به اینکه برخی بانک‌ها به دلیل نبود منابع از اول هم موافق پرداخت تسهیلات 16 هزار میلیاردی نبودند، تصریح کرد: به همین منظور دولت متعهد شد تا تامین منابع مالی این تسهیلات را خود انجام دهد و به این ترتیب این طرح عملا در دو ماه گذشته به صورت جدی آغاز شده است ولی تاکنون نتوانسته به نتایج قابل توجهی دست پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس از دولت مطالبه‌ای برای عدم اجرای برنامه‌هایش در بخش تولید نمی‌کند، گفت: دولت با اجرای این طرح وعده‌ای را با بخش تولید داده است و باید دلایل عدم اجرای موفق آن را توضیح دهد. در هفته آینده که مجلس رسما آغاز خواهد شد، این موضوع حتما در دستور کار کمیسیون صنایع قرار خواهد گرفت.

رضیان با اعلام اینکه نمایندگان مجلس باید برای بخش تولید حضور جدی‌تری داشته باشند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم کم‌کاری خود را در شش ماهه نخست امسال در ماه‌های بعد جبران کرده و راهکار جدی را برای بخش تولید به کار بگیریم.

هنوز کار زیربنایی انجام نشده

همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در توجیه اینکه چرا کمیسیون تولید ملی در مجلس دهم حذف شده، با بیان اینکه حمایت از تولید باید اولویت همه کمیسیون‌های مجلس باشد، گفت: البته تا امروز حتی یک موضوع «حمایت از تولید» در مجلس دهم مطرح نشد.

سیدحسن حسینی‌شاهرودی در مورد عدم موافقت مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید اظهار داشت:‌ مساله حمایت از تولید، اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مساله‌ای است که نباید تنها یک کمیسیون به این موضوعات بپردازد زیرا این مسایل باید از اولویت‌های همه کمیسیون‌ها باشد. اگر یک کمیسیون مختص موارد فوق باشد کمیسیون‌های دیگر از پرداختن به این موضوعات غافل می‌شوند.

وی افزود: برای حمایت از تولید باید قوانین و مقرراتی که در بخش‌های مختلف از جمله اقتصاد، فرهنگ، بودجه، ارز، صنعت، اجتماع و ... مغایر با تولید است، بررسی و برطرف شود بنابراین نباید یک کمیسیون خاص به این موضوع بپردازد. آیا کمیسیون‌های دیگر از جمله اقتصادی، اجتماعی، صنعت یا دیگر کمیسیون‌ها، مسوولیتی در مقابل تولید ندارند؟ بر همین اساس با تشکیل کمیسیون تخصصی حمایت از تولید یا اقتصاد مقاومتی موافق نیستم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رویکرد حمایت از تولید باید در همه قوانین و مقررات دیده شود، گفت:‌ تا امروز در مجلس موضوعی به منظور حمایت از تولید مطرح نشده است ولی با وزارتخانه‌های اقتصاد و صنعت جلساتی برای بررسی موانع تولید و قوانین مغایر با تولید برگزار کرده‌ایم و قرار شده موانعی که دولت امکان لغو آن را دارد، برطرف و قوانینی که مجلس می‌تواند حذف کند را دولت شناسایی کند و در قالب لایحه یا طرح در مجلس بررسی کنیم.

حسینی‌شاهرودی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از مسایلی که دولت می‌توانست برای حمایت از تولید به شخصه اقدام کند را انجام داده و به نوعی برخی اقدامات ابتدایی برای شروع انجام شده ولی هنوز کار زیربنایی در این راستا به نتیجه نرسیده است.

۱۳۹۵/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...