نسخه چاپی

آخرین اخبار از چینش نیروهای مختلف در عراق برای آغاز عملیات موصل

دیدارهای اخیر هیأت آمریكایی از بغداد و اربیل و سپس دیدار العبادی و اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل حول یك موضوع اساسی می‌چرخید و آن هم كیفیت حضور نیروهای مختلف در عملیات موصل بود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد کل ارتش آمریکا، بار دیگر تکرار کرده است که آزادسازی موصل از ابتدای ماه آتی میلادی آغاز می‌شود و «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق نیز از وجود برنامه‌ای کامل برای آزادی شهر خبر داده است و در این میان منابعی از حصول توافقی میان بغداد و واشنگتن در این مورد خبر می‌دهند.



به نوشته روزنامه الاخبار، سفر العبادی به نیویورک و دیدار با باراک اوباما گویی برخی از موانع سخت پیش روی آزادسازی موصل را از میان برداشته است؛ موانعی که تا پیش از این از بین بردن آن‌ها محال به نظر می‌رسید.



به گفته برخی منابع به الاخبار، دیدار العبادی و اوباما و پیش از آن سفر هیأت آمریکایی به رهبری «آنتونی بلینکن» معاون «جان کری» به بغداد به مثابه تکمیل پازل عملیات موصل بود، پازلی که مشکلات متعددی آن را پیچیده کرده و یکی از آن‌ها بحث درباره مناطق مورد نزاع بین بغداد و اربیل و مشارکت نیروهای پیشمرگه، الحشد الشعبی و الحشد الوطنی (به فرماندهی اثیل النجیفی استاندار سابق نینوی) است.



نیروهای پیشمرگه

بنا به این گزارش، العبادی در دیدار با باراک اوباما، چندین شرط برای حضور نیروهای پیشمرگه در عملیات موصل را مطرح کرده است که مهم‌ترین آن ها عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از مناطقی که جدیدا به آن‌ها مسلط شده‌اند و واگذاری این مناطق به نیروهای ارتش و محلی و عدم ورود نیروهای پیشمرگه به مرکز موصل است.



همچنین یکی دیگر از شروط العبادی این بود که فرمانده کل اوست و پیشمرگه نیز باید تحت فرمان وی باشد.



منابعی نیز در آمریکا اعلام کرده‌اند که واشنگتن این شروط را به کردها اعلام کرده و از آن‌ها خواسته است تا با آن‌ها موافقت کنند و در غیر این صورت کمک‌های مالی و تسلیحاتی به نیروهای پیشمرگه متوقف می‌شود.



همچنین فشارهای دیگری نیز به منطقه کردستان عراق در روزهای گذشته درباره پرونده موصل وارد آمده است.



الحشدالوطنی

اما درباره حضور نیروهای الحشد الوطنی که از سوی «اثیل النجیفی» استاندار سابق نینوی که با حمله داعش پا به فرار گذاشته بود، فرماندهی می‌شود نیز العبادی از برادران النجیفی (اثیل و اسامه) خواسته است تا حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق را محکوم کنند و آن را اشغالگری بنامند تا بدین صورت اجازه حضور محدود نیروهای الحشد الوطنی در عملیات موصل به آن‌ها داده شود.



همچنین العبادی از روسیه و آمریکا نیز خواسته است تا به ترکیه برای خروج از شمال عراق فشار آورند.



الحشد الشعبی

اما در مقابل و در رابطه با حضور نیروهای الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی موصل نیز آمریکایی‌ها شروطی را مطرح کرده‌اند.



الاخبار در این باره می‌نویسد: اوباما از العبادی خواسته است تا ضمانتی دهد که نیروهای الحشد الشعبی دست به نقض حقوق بشر و تجاوزات سابق نزنند و هر چند چاره‌ای جز مشارکت این نیروها وجود ندارد.



البته یک منبع حضور الحشد الشعبی را تقریبا قطعی دانسته و گفته است که بحث‌ها بیشتر درباره چگونگی حضور آن‌هاست.



در همین راستا «ظافر الالقوشی» سخنگوی گردان «بایلون» و از فرماندهان الحشد الشعبی به الاخبار گفته است که مأموریت الحشد الشعبی در عملیات موصل نجات خانواده‌ها و غیر نظامیان و قطع مسیرهای امدادی داعش از سوریه به نینوی است.


ائتلاف آمریکایی
«ظافر الالقوشی» درباره نقش ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز گفته است که نقش ائتلاف برای ما مهم نیست و ما از فرماندهی کل قوا (حیدر العبادی) دستور می‌گیریم.



او پیش‌بینی کرد که مشارکت ائتلاف در عملیات موصل گسترده نباشد؛ چرا که نیروی هوایی عراق قادر است تا پوشش هوایی لازم را برای نیروهای عراقی فراهم آورد.



این فرمانده الحشد الشعبی ادامه داد: الحشد الشعبی به دولت عراق هشدار داده است تا مانع از وقوع حادثه‌ای همچون بمباران مواضع ارتش سوریه در دیالزور، شود.



از سوی دیگر روز پنج‌شنبه نیروهای آمریکایی در اربیل فرود آمده و به سمت پایگاه القیاره (65 کیلومتری جنوب موصل) حرکت کردند تا صحت اخبار گذشته مبنی بر نیت آمریکایی‌ها جهت استفاده از پایگاه القیاره برای پیش‌برد عملیات موصل، تأیید شود.

۱۳۹۵/۷/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...