نسخه چاپی

خروج خانوادگی ۱۲۰ تروریست از حی‌الوعر سوریه

قریب به ۱۲۰ تروریست با خانواده‌هایشان امروز از حی‌الوعر خارج شدند و تلاش برای حل و فصل وضعیت آنان همچنان ادامه دارد. در واقع با این مسئله تروریست‌ها و حامیانشان باید رؤیای پایتخت انقلاب خودخوانده خود را به فراموشی بسپارند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، شهر حمص به زودی از وجود هر گونه شخص مسلح پاک خواهد شد و درگیری مسلحانه در آن به پایان می‌رسد؛ شهری که در آغاز بحران از آن تحت عنوان «پایتخت انقلاب سوریه» یاد می‌شد.



امروز دوشنبه مقدمات خروج گروه دیگری از تروریستها از منطقه «حی الوعر» واقع در شهر حمص فراهم شده است تا این شهر از سلاح و افراد مسلح خالی شده و نهادهای دولتی بار دیگر در آن آغاز به کار کنند.



«حسین مرتضی» روزنامه نگار برجسته جهان عرب با انتشار مطلبی تحت عنوان «پایان آروزی پایتخت انقلاب سوریه» به رخدادهای حال حاضر شهر حمص پرداخته و تأکید دارد که آروزی تروریستها و حامیان منطقه ای و غربی آنان در این استان بر باد رفته است.



به گفته وی، 5 اتوبوس در مواضع مشخص در حمص مستقر شده اند، ولی مذاکرات در داخل حی الوعر ادامه دارد تا بندهای توافقی که بر اساس آن افراد مسلح باید این شهر را ترک کنند، اجرایی شود.



قرار است افراد مسلح و خانواده های آنان به مناطقی منتقل شوند که پیشتر شخص شده است. اکنون نیز رایزنی بر سر این مسئله است که همه افراد مسلح منتقل شوند یا اینکه 30 تا 50 شخص مسلح در حی الوعر بماند و در مرحله بعد منتقل شوند.



در پی این مذاکرات، 40 فرد مسلح نیز به تازگی خود را در منطقه حی الوعر تسلیم کرده و سلاح خود را به نهادهای ذیربط تحویل داده و اکنون منتظر تعیین تکلیف خود هستند.



در این میان اما برخی از رسانه های مرتجع عرب مانند رسانه های سعودی و قطری از خروج افراد مسلح تحت عنوان «کوچ اجباری» یاد میکنند و سعی دارند تفسیر خاص و اشتباه خود را از این مسئله ارائه دهند.



العربیه با اشاره به اینکه حمص لقب پایتخت انقلاب سوریه را یدک میکشد، مدعی است که این شهر در حال حاضر با 13 محله خود به شهر اشباح بدل شده و شماری از افراد نظامی به همراه خانواده هایشان در آن حضور دارند.



این شبکه سعودی همچنین ادعا میکند که دولت سوریه قصد دارد «بافت جمعیتی این شهر را تغییر دهد. از این روی نظام سوریه در هر دوره فشار و محاصره را بر مردم این شهر افزایش داد تا تسلیم شوند». این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه همیشه در انجام آشتی ملی پیش قدم بوده و حفظ جان افراد غیر نظامی در اولویت آن قرار داشته است.



وبگاه خبری العربی الجدید نیز یکشنبه (روز گذشته) با انتشار گزارشی و با ادعای کوچ اجباری افراد مسلح اعلام کرد که قرار است این افراد به منطقه «الدار الکبیره» در شمال استان حمص منتقل شوند.



100 تروریست نیز پنجشنبه گذشته به الدار الکبیره منتقل شدند و تعداد افرادی که به این منطقه انتقال یافته اند به 250 نفر میرسد. به ادعای این وبگاه، این منطقه نیز تحت محاصره نیروهای سوری قرار دارد و افراد غیر نظامی با کمبود غذا روبرو هستند.



«طلال البرازی» استاندار حمص نیز در این زمینه تأکید کرد، قریب به 120 تروریست با خانواده هایشان از حی الوعر خارج شدند و تلاش برای حل و فصل وضعیت آنان همچنان ادامه دارد.



به گفته وی، دولت سوریه در تلاش است که این مناطق از حضور افراد مسلح خالی شده تا بدین ترتیب ساکنان اصلی این مناطق که توسط تروریستها کوچانده شده اند بار دیگر بازگردند و زندگی عادی خود را از سرگیرند.



«علی حیدر» وزیر آتش ملی سوریه نیز در این زمینه تأکید کرد: با اتمام خروج این گروه از افراد مسلح، بند نخست از مرحله سوم توافق [حی] الوعر را به پایان رساندیم و طی دو روز آتی سلاح سنگین از این منطقه خارج خواهد شد.



یک منبع سوری بلند پایه در 19 سپتامبر اعلام کرده بود که سازمان ملل اجازه نداده است 300 فرد مسلح به همراه خانواده هایشان از حی الوعر به ادلب منتقل شوند و در واقع در این راه کارشکنی کرده است.

۱۳۹۵/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...