نسخه چاپی

عبدالله دوم داعشی‌ها را خوارج اسلام خواند

پادشاه اردن ضمن مخالفت با حضور نیروهای غربی در عملیات علیه داعش در سوریه و تاكید بر لزوم اتخاذ و هماهنگی كشورهای منطقه‌ برای مقابله با این بحران گفت: ما باید پیش‌دستی كنیم زیرا متاسفانه واكنش تروریست‌ها از اتحاد ما سریعتر است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالله دوم پادشاه اردن در گفتگوی یک ساعته با شبکه سی.بی.اس آمریکا درباره موضوعاتی چون جنگ با داعش در سوریه، عراق و لیبی و نیز "بوکوحرام" و جنبش "الشباب" سومالی صحبت کرد و گفت: جهان درک نمی‌کند که ما در جنگ جهانی سوم علیه افراطی‌ها موسوم به داعش هستیم. اردن تاکنون هزاران حمله هوایی را علیه پایگاه‌های داعش در سوریه با همکاری ائتلاف ضد داعش انجام داده است.



عبدالله دوم ضمن اعلام مخالفت خود با استفاده از نیروهای هوایی ائتلاف در نبرد با داعش گفت: چاره‌ای جز ورود و مشارکت نیروهای غربی در عملیات ضد داعش در سوریه نیست.



وی با انتقاد از مشاوران آمریکایی و مراکز پژوهشی که تصور می‌کنند منطقه را بهتر از ساکنان آن می‌شناسند با تمسخر گفت: آنها پیش‌بینی کردند که وضعیت بحرانی سوریه ظرف شش ماه پایان می‌یابد اما اکنون ما در سال ششم این بحران هستیم.



پادشاه اردن گفت: امان عاملان سوزاندن خلبان اردنی را تحت تعقیب داده و تاکنون دو تن از آنها را اعدام کرده است.



وی داعشی‌ها را " خوارج اسلام" خواند و گفت: آنها تنها دو درصد مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند و نباید ۹۰ درصد باقی مانده هدف اقدامات و انتقام جویانه و یا اسلام هراسی قرار گیرند.



وی تاکید کرد: حمله به برج‌های دوقلوی آمریکا با هدف ایجاد دشمنی و کینه در بین غربی‌ها علیه مسلمانان جهان بود.



عبدالله دوم در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که کشورش در پذیرش حدود ۱.۵ میلیون پناهجوی سوری با آنها مواجه است، اشاره کرد و گفت: در کنار دو میلیون پناهجوی فلسطینی ساکن در اردن، افزایش ۲۰ درصدی ساکنان اردن فشار جدید را به این کشور وارد کرد و این در حالی است که نرخ بیکاری در اردن به ۱۵ درصد رسیده است.



پادشاه اردن در ادامه مصاحبه‌اش گفت: داعش در حال انتقال فرماندهی عملیات به لیبی است آیا نباید ما تلاش‌های خود را برای لیبی متمرکز کنیم و یا اینکه باید یک یا دو سال دیگر منتظر باشیم تا کمک‌هایمان به کشورهای آفریقایی جهت مقابله با بوکوحرام و جنبش الشباب آغاز شود؟ ما باید پیش دستی کنیم زیرا متاسفانه واکنش داعشی‌ها از اتحاد و هماهنگی‌های ما سریع‌تر است.



وی توضیح داد: نقشی که از غرب انتظار می‌رود ایفای کمک است زیرا در نهایت ما نمی‌خواهیم ببینیم که سربازان غربی در خیابان‌ها و شهرها و روستاهای سوریه حضور دارند. در واقع نیاز است که سوری‌ها خود بتوانند این کار را انجام دهند.



پادشاه اردن ادامه داد: مشکل ما با غرب این است که میان سوریه و عراق مرز قائل است، در حالیکه داعش این گونه عمل نمی‌کند. همین امر عامل شکست ما در برخی روابطمان با شرکای خود در ائتلاف ضد داعش طی سال‌ها بوده است. همانگونه که می‌دانید کارشناسان حقوقی در مرحله‌ای دخالت کردند و گفتند: " باید به مرزهای بین‌المللی احترام گذاشته شود" در مقابل ما گفتیم: " اما داعش اینگونه عمل نمی‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید طبق اصول خود عمل کنید با اینکه می‌دانید دشمن اینگونه رفتار نمی‌کند هرگز در این جنگ پیروز نخواهید شد."



عبدالله دوم تاکید کرد: روسای جمهور آمریکا به نصیحت‌ها مبنی بر عدم ورود به عراق گوش ندادند و به گونه‌ای رفتار کردند که گویا منطقه ما را بهتر از خودمان می‌شناسند. در نتیجه امور در مسیر نادرستی قرار گرفت و رو به بحرانی شدن رفت. نصیحت ما همواره به آمریکایی‌ها این بوده که اگر ما به این مسیر ادامه دهیم عواقب آن کاملا روشن خواهد بود.



وی افزود: ناامید کننده است که ما به عنوان کسانی که از ترکیب نژادی منطقه به واسطه اینکه در آن زندگی می‌کنیم با خبر هستیم متوجه شویم که مشاوران و نهادهای فکری غرب به گونه‌ای سخن می‌گویند و اظهارنظر می‌کنند که گویا ما را بهتر از خودمان می‌شناسند.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...