نسخه چاپی

شكایت قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از عربستان آغاز تنش بین ریاض و واشنگتن است

یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت كه لغو وتوی اوباما توسط كنگره برای شكایت از عربستان به خاطر حملات ۱۱ سپتامبر آغاز تنش بین عربستان و آمریكاست و وضعیت روابط این دو كشور را پیچیده می‌كند.

به گزارش نما؛ شهروز برزگر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به لغو وتوی باراک اوباما توسط کنگره آمریکا درباره قانون مربوط به شکایت بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر از دولت‌های خارجی مثل عربستان برای نقش داشتن در این حمله تروریستی گفت: بعد از تصویب قانون شکایت قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر از دولت‌های دخیل در این حادثه همچون عربستان باراک اوباما این قانون را وتو کرد تا این اتفاق در دوران ریاست جمهوری‌اش رخ ندهد. چون این قانون وضعیت روابط واشنگتن و ریاض را پیچیده‌تر می‌کند.

وی افزود: شاید اوباما نمی‌خواست در پایان دوران ریاست جمهوری‌اش موضوع شکایت از عربستان و اخذ غرامت رخ دهد و این موضوع در کارنامه دموکرات‌ها باقی بماند. این اقدام اوباما در حالی رخ داد که افکار عمومی آمریکا و حتی جهانیان اوباما را به خاطر این کار نکوهش کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با این پیش‌بینی که آینده خوبی از لحاظ روابط دیپلماتیک بین عربستان و آمریکا وجود ندارد گفت‌: شاید عربستان حتی در واکنش به این مصوبه کنگره پول‌ها و دلارهایش را از بانک‌های آمریکایی خارج کند ولی در نهایت تا حد بسیار زیادی دستش در بین مردم و مردم منطقه و جهان در مورد رفتارهای دوگانه با اسرائیل، داعش و القاعده رو شده است؛ موضوعی که به خوبی تحلیل گران آمریکایی آن را رصد می‌کنند و می‌دانند اگر بیش از حد به سمت دولت عربستان روند به همان میزان از مردم مسلمان در منطقه و کشورهای مختلف دور می شوند.

برزگر با بیان اینکه یک سری از سیاست‌ها و برنامه‌های‌آمریکا بازخورد منطقه‌ای و جهانی دارد، گفت: ما محاکمه عربستان برای ۱۱ سپتامبر را به فال نیک می‌گیریم چرا که در بین دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران تنش ایجاد شده و آن‌ها به جان هم افتاده‌اند.

به گفته وی، این لغو وتوی اوباما و به دنبال ثبت شکایت قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان آغاز تنش بین ریاض و واشنگتن است اتفاقی که در نهایت و در هر صورت نتیجه‌ای برای دولت آمریکا به دنبال نخواهد داشت.

۱۳۹۵/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...