نسخه چاپی

داعش گازهای شیمیایی را به موصل منتقل كرد

همزمان با آمادگی ارتش عراق برای آغاز عملیات موصل، سازمان ملل نیز از احداث مركز عملیات انسانی در اربیل برای این عملیات خبر داد.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش عراق در دیدار با یان کوبیش، رئیس هیئت کمکی سازمان ملل در عراق (یونامی) تأکید کرد که نیروهای مسلح این کشور تمامی امکانات لازم را برای محافظت از جان غیرنظامیان و اموال آن‌ها و امدادرسانی به آوارگان و تأمین اماکن مناسب برای آن‌ها فراهم آورده‌اند.



وی گفت: از اولویت‌های ما محافظت از جان غیرنظامیانی است که اسیر داعش هستند. ما طی جنگ‌هایی که با داعش داشته‌ایم مهارت کافی برای حفظ زیرساخت شهرها و اموال و مستغلات شهروندان کسب کرده‌ایم. عملیات آزادسازی شهر الشرقاط در استان صلاح الدین و القیاره در جنوب موصل عملیات‌هایی نمونه بود.



کوبیش نیز از احداث مرکز عملیات انسانی در اربیل برای عملیات موصل خبر داد.



سازمان ملل پیش‌بینی کرده که عملیات موصل به آواره شدن بیش از یک میلیون نفر بینجامد. اخیرا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق طرح جامع آزادسازی موصل را تحویل گرفت و قرار است ماه جاری میلادی این عملیات آغاز شود.



قرار است با آغاز عملیات موصل، شهرهای اربیل، سلیمانیه، دهوک، کرکوک و صلاح الدین از آوارگان عراقی استقبال کنند. شهر موصل مرکز استان نینوا به عنوان مقر اصلی داعش دومین شهر بزرگ عراق محسوب می‌شود.



همزمان با آمادگی ارتش عراق برای عملیات موصل داعش نیز خود را برای مقابله با نیروهای دولتی عراق آماده می‌کند.



به گفته منابع، داعش چند روز پیش تجهیزاتی را به مناطق الزویه و ساحل غربی الشرقاط فرستاده و تهدید کرده بود که الشرقاط و القیاره را از ارتش عراق پس خواهد گرفت.



در راستای آمادگی داعش برای عملیات نیروهای داعش ائتلاف بین المللی غیاث سورچی، مسئول حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به خبرگزاری آناتولی گفت: داعش آمادگی نظامی گسترده‌ای را برای ممانعت از حملات احتمالی در نظر گرفته و سلاح‌هایی را که در سوریه به دست آورده به موصل منتقل کرده است.



سورچی ادامه داد: ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد داعش گازهای شیمیایی که در مناطق تحت سلطه خود در سوریه به دست آورده به موصل منتقل کرده است.



این مسئول کردی بعید ندانست که داعش طی جنگ خیابانی از سلاح شیمیایی در داخل شهر استفاده کند و احتمال داده در مناطق اطراف موصل برای محاصره پیشمرگ‌ها و نیروهای عراقی از آن استفاده کند.



وی تاکید کرد: داعش استراتژی نظامی خود را بعد از شکست‌های مداوم تغییر داده است. داعش قبلا در مرکز شهر موصل حدود ۱۰ هزار نیرو داشت در حالی این تعداد نیرو در ماه‌های گذشته رو به کاهش نهاد. الان به اعتقاد ما ۴۰۰۰ نیرو دارد بسیاری از نیروهای خارجی‌اش به سوریه گریخته‌اند و اکثر نیروهایش در داخل را عشایری تشکیل می‌دهند که اهل موصل و اطراف آن هستند.



در همین راستا، یک مسئول نظامی عراقی اعلام کرد که فرماندهان نظامی به مراحل نهایی درباره طرح نظامی عملیات موصل رسیده‌اند و این طرح به حیدر العبادی داده خواهد شد تا در جریان آن قرار گرفته و موعد عملیات را تعیین کند.



در طول هفته‌های گذشته نیروهای ارتش عراق تجهیزات نظامی و سلاح‌هایی را به نزدیکی شهر موصل منتقل کردند.



یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد که طرح نظامی ویژه آزادسازی موصل ترسیم شده و اکنون در حال آخرین بازنگری‌ها هستیم و به زودی به العبادی تحویل داده خواهد شد.



وی گفت: وزارت دفاع اکنون مشغول تکمیل استقرار نیروها در نزدیکی موصل و مقدمات ویژه این عملیات و مشخص کردن مناطقی است که عملیات از آنجا شروع خواهد شد.



منابع کرد نیز اعلام کردند که حدود ۶۰۰ سرباز ارتش عراق به منطقه سد موصل رسیده‌اند.



به گفته منابع، این نیروها وابسته به لشگر ۱۶ ارتش هستند و قرار است طی چند روز آینده یک گردان کامل با تجهیزات به آن‌ها بپیوندد.



از سوی دیگر نیروهای عراقی با کمک جنگنده‌های ائتلاف آمریکا حمله داعش به شهر القیاره در جنوب موصل را ناکام گذاشتند.

۱۳۹۵/۷/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...