نسخه چاپی

نوبل فیزیك ۲۰۱۶ به سه فیزیكدان انگلیسی تبار رسید

به گزارش نما به نقل از فارس، نیمی از جایزه 930 هزار دلاری نوبل فیزیک امسال به دیوید تولس فیزیکدان 82 ساله اهدا شد و نیم دیگر جایزه بطور مشترک به دانکن هالدین فیزیکدان 65 ساله و مایکل کوسترلیتز فیزیکدان 74 ساله رسید.

هر سه فیزیکدان در آمریکا کار و زندگی می‌کنند.

کمیته نوبل این جایزه را به دلیل کشف خواص "عجیب" ماده به این سه دانشمند داد، کشفی که به گفته کمیته نوبل "دری را به دنیایی ناشناخته گشود" و امکان طراحی مواد تازه‌ای را فراهم کرده است.

این سه فیزیکدان از شاخه نسبتا جوانی در ریاضی به نام توپولوژی استفاده کردند تا خواصی را که ماده می‌تواند از خود نشان دهد از نو تعریف کنند.

آنها کار خود را در دهه هفتاد میلادی آغاز کردند و نشان دادند در حالت‌های نادر ماده مثل ابررسانایی، ابرمایع و سطوح بسیار نازک مغناطیسی، ماده خواص فیزیکی عجیب و نامتعارفی از خود نشان می‌دهد.

تولس و کوسترلیتز بر پدیده‌هایی که در سطوح بسیار نازک مواد دیده می شوند تمرکز داشتند؛ سطوحی که به قدری نازک هستند که در واقع دو بعدی هستند.

به عبارت دیگر آنها بر خلاف تفکر رایج که ماده سه بعد طول و عرض و ارتفاع دارد به بررسی پدیده‌های فیزیکی و خواص مواد در سطوح دوبعدی پرداختند.

هالدین درباره رشته‌هایی تحقیق می‌کرد که بقدری ظریف و نازک هستند که می‌توان آنها را تک‌بعدی دانست.

تحقیقات این سه دانشمند نشان داد این حالت‌های عجیب ماده مثل ابررسانایی، یعنی نبود مقاومت در مقابل عبور الکترون‌ها از خلال ماده، امکان پذیر هستند.

در میان برندگان رشته های مختلف نوبل، برندگان نوبل فیزیک در مجموع جوانترین برندگان بوده‌اند که متوسط سن آنها 55 سال بوده است.

تاکنون فقط دو زن برنده نوبل فیزیک شده‌اند، ماری کوری در سال 1903 به همراه شوهر ش پی‌یر و هانری بکرل برای خاصیت رادیواکتیو و ماریا گوپرت مایر در سال 1963 برای تحقیقاتش در باره ساختار اتم.

۱۳۹۵/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...