نسخه چاپی

طرح ناتو برای حمله به سوریه با حمایت عربستان

منابعی در مسكو و برلین از طرح ناتو برای حمله به ارتش سوریه و هم‌پیمانانش با بیش از ۸۰۰ جنگنده و مشاركت ۱۴ كشور و حمایت مالی عربستان خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های فیریل در برلین این طرح احتمالا طی روزهای آتی اجرایی خواهد شد.

برخی خبرگزاری‌ها نیز می‌گویند ناتو ژوئیه گذشته طرح مشابهی برای این حمله داشت اما عدم آمادگی نظامی ناتو و هم‌پیمانانش در منطقه و ادامه اختلافات میان آن‌ها و هماهنگی مسکو و واشنگتن اجرای این طرح را به تأخیر انداخت. طرح ژوئیه گذشته شبیه رخدادهای صربستان بود اما وضعیت سوریه با صربستان فرق می‌کند و روسیه کنونی دیگر روسیه ۲۰ سال پیش نیست.

به گفته این منابع، توقف هماهنگی واشنگتن با مسکو و ادامه پیشروی ارتش سوریه در حلب ناتو را به این فکر واداشته که هیچ گریزی از انجام عملیات گسترده نظامی علیه ارتش سوریه نیست.

از جمله دلایلی که ناتو را به انجام این حمله فوری واداشته این موارد است:

- پیروزی در حلب: آزادسازی این شهر به دست ارتش سوریه به معنای باز شدن در به روی پیروزی‌های بزرگتر و کنترل ارتش سوریه بر تمامی خاک این کشور است.

- ادامه حملات ارتش سوریه و هم‌پیمانانش علیه مواضع گروه‌های مسلح نشان می‌دهد که ارتش سوریه تنها یک سال دیگر برای آزادسازی کامل خاک سوریه و به شکست کشاندن طرح تجزیه زمان لازم دارد در حالی که قرار بود اوضاع امنیتی با هدف به تحلیل رفتن قدرت نظامی و اقتصادی سوریه، ایران و روسیه برای سال‌های طولانی ادامه داشته باشد.

- خروج پیروزمندانه دولت سوریه و هم‌پیمانانش از این جنگ بعد از پنج سال به معنای درخشش هرچه بیشتر ستاره روسیه و سیطره این کشور بر بیش از نیمی از خاورمیانه، شکست طرح به حاشیه راندن روسیه، افول ستاره ناتو و در نتیجه وخامت اوضاع در ترکیه، عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

- فاصله کم هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌طلبد تا دولت دموکرات‌های آمریکا شانس پیروزی نامزدش را با یک دستاورد نظامی بالا ببرد در حالی که اگر آمریکا شکست بخورد میراثی از جنگ و درگیری بی‌پایان را به جا خواهد گذاشت.

- خروج پیروزمندانه سوریه از این جنگ موضع سیاسی و نظامی این کشور در منطقه و همچنین حزب الله را در قبال اسرائیل تقویت کرده و آن‌ها را در موضع قدرت در هرگونه مذاکرات صلح قرار می‌دهد.

۱۳۹۵/۷/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...