نسخه چاپی

مسكو قطعنامه پیشنهادی فرانسه در شورای امنیت را وتو كرد

روسیه قطعنامۀ پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف فوری حملات هوایی ضد تروریستی در حلب سوریه را وتو كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو پیش‌نویسِ این قطعنامه، شامگاه شنبه (17مهر) در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و در آن بر لزومِ توقف درگیری‌‍ها در حلب، تعیین منطقۀ پرواز ممنوع بر فراز این شهر و نیز امدادرسانی به ساکنان آن تاکید شده بود.

مسکو این قطعنامه را وتو کرد و افزود این قطعنامه به اندازۀ کافی به مشکل ستیزه‌جویانی که با تروریست‌های جبهۀ فتح‌الشام (جبهه‌النصره سابق) در هم آمیخته‌اند، نپرداخته است.

وزارت امور خارجۀ روسیه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد توقف حملات هوایی برای تروریستهای جبهۀ النصره و دیگر گروههای ستیزه‌جو‌ی همراه آنها «پوششی فراهم می‌کند.»

ونزوئلا نیز علیه این پیش‌نویس رأی داد، در حالی که چین و انگولا رأی ممتنع دادند و بقیۀ اعضای شورای امنیت با رأی مثبت از آن حمایت کردند.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، ضمن انتقاد از این قطعنامه برخی اعضای شورای امنیت را به تلاش برای کمک‌رسانی به تروریستها متهم کرد.

کنترل حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، از سال 2012 بین نیروهای دولتی در غرب و تروریست‌های مورد حمایت خارج در شرق تقسیم شده و آن را به خط جبهۀ نبرد تبدیل کرده است.

روسیه نیز در نشست اخیر شورای امنیت قطعنامه‌ای ارائه کرد که در ابتدای امر از سوی استفان دمیستورا، سفیر ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه، پیشنهاد شده بود.

در این قطعنامه که در نشست شنبۀ شورای امنیت رد شد، از دولت سوریه خواسته شده بود به نیروهای جبهۀ فتح الشام اجازه دهد از شرق حلب خارج شوند.

پیش از این، ویتالی چورکین، نمایندۀ روسیه در سازمان ملل، اعلام کرده بود همۀ اعضای شورای امنیت می‌دانند هیچ یک از پیش‌نویسها در نشست روز شنبه تصویب نخواهد شد.

در آستانۀ رأی‌گیری، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواست از حق وتوی خود علیه قطعنامۀ فرانسه استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: «من می‌خواهم باور کنم که امشب، زمانی که قطعنامه در شورای امنیت مطرح می‌شود، هیچ کشوری با آن مخالفت نخواهد کرد و به‌ویژه هیچ یک از اعضای دائم از حق وتوی خود استفاده نخواهند کرد.»

سوریه از مارس 2011 با بحران ناشی از خشونت معارضان مورد حمایت خارج مواجه شده است.

در بحران سوریه حدود 400 هزار نفر کشته شده‌اند.

در ماههای اخیر، ستیزه‌جویان تکفیری در نبرد با ارتش سوریه، ضربات سنگینی متحمل شده و چند منطقه را ترک کرده‌اند.

۱۳۹۵/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...