نسخه چاپی

محمد خرسند در گفتگو با نما:

نفوذ دشمن در مراسم مذهبی با ایجاد بدعت در نحوه عزاداری/ عزاداری سنتی، سنتی پسندیده است

عکس خبري -نفوذ دشمن در مراسم مذهبي با ايجاد بدعت در نحوه عزاداري/ عزاداري سنتي، سنتي پسنديده است

سبك عزاداری نخبگان باید از خرافه گرایی هایی كه منطبق با معیارهای دینی نیست، به دور باشد تا فرهنگ اصیل اقامه عزاداری و سبك مورد تایید علما و مراجع و ائمه اطهار ان شاالله در جامعه ساری و جاری شود.

حجت الاسلام محمد خرسند در پاسخ به حدود عزای بر حسین تاکید کرد و اظهار داشت افراط و تفریط در هر کاری مذموم است. باید انگیزه های عزاداری را فهمید و فلسفه عزا را درک کرد. اینجاست که مسئله مطرح می شود. آیا سوگواری ما فقط جنبه عزای صرف است و یا اینکه عزای بر حسین فراتر از سوگواری معمولی هست که ما در فقدان یک انسان هرچند عزیز انجام می دهیم. این دارای یک پشتوانه فکری، سیاسی و عقیدتی است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: امام حسین(ع) برای باور و اعتقادی که داشت، به شهادت رسید و عزای بر او نیز باید برای پاسداشت و زنده نگهداشتن آن باورها باشد. باورهای حسینی درس انسانیت است، درس آزادگی و حریّت است، درس استکبارستیزی،دینداری و ولایتمداری است. درس انسان دوستی و زیر بار ظلم نرفتن است.
وی در ادامه بر تطابق صورت ظاهری و سیرت افراد تاکید کرده و ادامه داد: نیت و حتی شکل و شمایل ظاهری افراد هم باید منطبق با فسفه عزاداری باشد. باید اشعار قرائت شده و سبک عزامنطبق با معارف معصومین باشد. اینجاست که عزای بر حسین جزئی از سنت ها و باورهای ماست و افرادی هم که تقیداتی نسبت به امام حسین و مسلک او ندارند، این ایام در سوگواری ها شرکت می کنند.
خطيب نمازجمعه کازرون در خصوص نخبگان عرصه های مختلف خاطر نشان کرد: چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی و حتی رجال سیاسی که مردم از آنان الگوپذیری دارند، باید سعی کنند سبک عزاداری شان به دور از خرافه گرایی هایی که منطبق با معیارهای دینی نیست، باشد تا فرهنگ اصیل اقامه عزاداری و سبک مورد تایید علما و مراجع و ائمه اطهار ان شاالله در جامعه ساری و جاری شود.

ایشان با تاکید بر پایداری بر اصول اقامه صحیح عزای حسینی تاکید کرد: زمانی که دشمن نمی تواند یک اصل و باور را تغییر دهد، سعی می کند تا با ایجاد بدعت ها شکل و شمایل آن را تغییر می دهد زیرا نیک می دانند که یارای گرفتن عزای حسین را از شیعیان و آزادگان جهان را ندارند؛ لذا عزاداری ها را به سبک ها و روش های التقاطی در می آمیزند به گونه ای که منطبق با عقل و شریعت نباشد و در دراز مدت شیعه را متهم به خرافه گویی و خرافه پردازی کرده و در متون دینی دست می برند.

آقای خرسند با تاکید بر این که شیعیان باید بدانند همانگونه که تعالیم شان را از کلام الله و سیره انبیاء و معصومین گرفته اند، شیوه و سبک عزاداری ها را نیز از سیره آنان اقتباس کند.

وی در خصوص فراگیری محبوبیت جهانی امام حسین(ع) اضافه کرد اصل ارادت، عشق و علاقه به حسین(ع) برای همه افراد با سلیقه ها و تفکرات مختلف محترم است و ما شاهدیم که در همه ادیان و جوامع به حرکت و تفکر حسینی احترام می گذارند اما عزادار فقط شیعیان هستند فلذا سبک و عزاداری ما باید به گونه ای باشد که از اصل دین و مذهب زده نشوند.



حجت الاسلام خرسنددر پایان در پاسخ به تجویز یک نسخه واحد عزاداری برای همه آحاد جامعه افزود: این امر پسندیده ای نیست که ما اقشار مختلف جامعه را به سمت و سوی یک مدل واحد ببریم. اما آن نوع عزاداری که مورد تاکید است، شیوه های سنتی است و اکنون ما شاهد هستیم که هر شهر و خرده فرهنگی بنا بر عرف و موقعیت جغرافیایی شان، سبک و سیاق خاصی برای اقامه عزادارند، فذا تجویز نسخه واحد امر پسندیده ای نیست اما آنچه حائز اهمیت است آن است که مبنای فلسفی عزاداری باید در سبک ها و شیوه های مختلف لحاظ شود و سمت بدعت ها نرود و سمت سبک شمردن عزاداری نرود، سمت تضعیف دین و انحراف در آن نشود و براساس معیارهای صحیح باشد. وی تاکید کرد اگر چارچوب ها رعایت شود، نه تنها مسئله ای نیست بلکه تنوع در ارائه هم بسیار زیبا و یکی از راههای تبلیغ دینی است.

۱۳۹۵/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...