نسخه چاپی

تداوم حمایت نظامی آمریكا از عربستان به پذیرش بدون قید و شرط آتش‌بس بستگی دارد

یك مقام آمریكایی می‌گوید حمایت‌های آتی این كشور از عربستان به پذیرش بدون قید و شرط آتش‌بس در یمن از سوی ریاض بستگی دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که کمک‌های نظامی آتی واشنگتن به عربستان به پذیرش آتش‌بس مورد حمایت آمریکا در یمن از سوی ریاض بستگی دارد.

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید: «اگر آن‌ها توقف بدون قید و شرط مخاصمات را که به عقیده ما اکنون امری قطعی و به شدت ضروری است، نپذیرند... این کارشان به تداوم حمایت ما کمک نخواهد کرد.»

بنا بر این گزارش، دولت آمریکا در پی بالا رفتن آمار تلفات غیرنظامیان در یمن، در حال بازنگری کلی در کمک‌های نظامی خود به عربستان است. این بازنگری علاوه بر کمک‌های موقت مربوط به یمن، برنامه‌های بلندمدت حمایت نظامی از عربستان را هم شامل می‌شود.

به نوشته واشنگتن‌پست، حمله روز یکشنبه عربستان به یک مراسم ختم در صنعا که به مرگ بیش از 140 نفر منجر شد، دستاویز مهمی برای منتقدان سیاست دولت آمریکا در قبال عربستان است. این افراد می‌گویند عملیات ریاض از هدف تعیین‌شده‌اش یعنی محافظت از مرزهای عربستان فراتر رفته است.

مقام آمریکایی مورد استناد واشنگتن‌پست که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: «ما به سعودی‌ها می‌گوئیم که حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت آن‌ها یک چیز است و عملیات آن‌ها داخل یمن یک چیز، به خصوص اینکه اگر آن‌ها حاضر نباشند توقف بدون قید و شرط و فوری مخاصمات را که ما خواستار شده‌ایم، بپذیرند. روشن است که این یکی از عوامل دخیل در ارزیابی‌های ماست.»

بنا بر این گزارش، از زمان آخرین آتش‌بس شکست‌خورده در یمن، واشنگتن به مرور کمک‌های نظامی خود به عربستان را کاهش داده است. در حال حاضر تنها چهار نیروی آمریکایی در مرکز عملیات ارتش عربستان در ریاض حضور دارند.

به گفته مقام آمریکایی، واشنگتن چه در بیان و چه در عمل در حال فاصله گرفتن از عملیات عربستان در یمن است. وی می‌گوید واشنگتن برای عربستان هدف تعیین نمی‌کند، بلکه تنها لیستی از مناطقی را که نباید به آن‌ها حمله کرد، مشخص کرده است.

مقام آمریکایی در مورد میزان احتمالی کاهش حمایت‌ها، گفته است: «همه‌چیز روی میز است. ایالات متحده پیش از این هم فروش محموله‌های جدید بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی را متوقف کرده است.»

با این حال، مقامات آمریکایی می‌گویند نتیجه بازنگری هرچه که باشد، بخشی از قراردادهای تسلیحاتی با عربستان اجرایی خواهد شد. واشنگتن می‌گوید هدف از این قراردادها محافظت از مرزهای عربستان است.

همچنین برخی از مقامات دولت و وزارت دفاع هنوز حامی عربستان بوده و می‌گویند انقلابیون یمن تهدیدی وخیم برای ریاض هستند.

۱۳۹۵/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...