نسخه چاپی

انگلستان می‌خواهد با ارائه طرح آتش‌بس، عربستان را از باتلاق یمن بیرون بكشد

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» در یادداشتی عنوان داشت كه طرح قطعنامه آتش‌بس در یمن از سوی انگلیس در شورای امنیت با هدف بیرون كشیدن عربستان از باتلاق یمن بوده و این اقدام انگلستان به مثابه حلقه نجاتی برای این كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس، نماینده انگلستان در شورای امنیت جمعه (امروز) از تصمیم این کشور برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت خبر داد که توقف فوری درگیری‌ها در این کشور را خواستار است.

«عبدالباری عطوان» تحلیل‌گر و سردبیر روزنامه فرامنطقه «رأی الیوم» در یادداشتی به این مسئله اشاره کرد و عنوان داشت که مقامات بریتانیا با ارائه این قطعنامه می‌خواهند عربستان سعودی را از باتلاق یمن که بیش از 18 ماه است در آن گیر افتاده‌اند، نجات دهد.

وی با بیان اینکه اعلام چنین خبری به معنای شروع «شمارش معکوس» برای پایان دادن به «توفان قاطعیت» عربستان سعودی و فروپاشی ائتلاف عربی این کشور است، عنوان داشت که موافقت با این قطعنامه به مثابه حلقه نجاتی است برای رهبران عربستان تا از این طریق خود را از باتلاق یمن بیرون بکشند.

عطوان که علت حمله عجولانه عربستان به یمن را نشانه جهل رهبران سعودی به امور نظامی، سیاسی و جغرافی و ملت یمن عنوان داشت، اقدام انگلیس‌ها را بهترین فرصت برای خروج از باتلاق یمن دانست.

وی می‌نویسد: «مقامات بریتانیا در بین غربی‌ها یمن، مردم و اخلاق مملوء از کرامت و عزت نفس ملت آن را بهتر می‌شناسند و به خوبی به این نتیجه رسیده‌اند که ائتلاف عربستان و هم‌پیمان‌های عربی آن هر چقدر هم که جنگ یمن طولانی شود، هرگز پیروز نخواهند شد».

سردبیر رأی الیوم افزود، جنگ عربستان علیه یمن اتحادیه اروپا و آمریکا را در تنگنا قرا داده و ائتلاف عربستان با گذشت یک سال و اندی هنوز ره به جایی نبرده است، به همین دلیل، اروپا و آمریکا بعد از افزایش تلفات غیر نظامیان یمنی بر اثر حملات جنگنده‌های سعودی و اعتراض‌های سازمان‌های حقوق بشر به این جنایت‌ها، به این ائتلاف «کارت قرمز» دادند.

عطوان به نقش آمریکا در این جنگ اشاره می‌کند و می‌نویسد، آمریکا از همان ابتدا جزء یکی از طرف‌های اصلی این جنگ بوده و این کشور نه تنها اقدام به سوخت رسانی برای هواپیماهای ائتلاف عربستان می‌کرد، بلکه ژنرال‌های آمریکایی عملیات‌های نظامی را مدیریت و فرماندهی می‌کردند و اهداف را تعیین می‌کردند.

تحلیل‌گر روزنامه رأی الیوم به توجیه سفیر انگلیس از ارائه این قطعنامه اشاره می‌کند که گفته بود کشورش قصد دارد با این کار جلوی تکرار این کشتارها و حملات جنگنده‌های سعودی به غیر نظامیان یمنی را بگیرد و می‌نویسد: «دلایل دیگری نیز هست که در مقایسه با این توجیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آن حملات موشکی [نیروهای یمنی] به ناوچه امارات در باب المندب و کشتی‌های جنگی آمریکا در نزدیکی سواحل یمن است».

وی همچنین مدعی شده است که این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه و ایران با تسلیحات و نفوذی که دارند در راه یمن هستند که این مسئله منجر به کنترل دو تنگه هرمز و باب المندب از سوی این دو کشور خواهد شد.

عبدالباری عطوان ضمن انتقاد از سیاست‌های مقامات سعودی در منطقه و به ویژه یمن، نصیحت «عبدالعزیز آل سعود» را به فرزندان و نوه‌های او یادآور می‌شود که گفته بود «یمن قبرستان متجاوزان است؛ از این کشور بر حذر باشید».

۱۳۹۵/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...