نسخه چاپی

50 مقصد صادرات كالاهای ایرانی

عکس خبري -50 مقصد صادرات کالاهاي ايراني

گزارش ها نشان می‌دهد كه در شش ماهه نخست امسال، 20 قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی سهم 58 درصدی و از لحاظ وزنی سهم 60 درصدی از كل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: گزارش ها نشان می‌دهد که در شش ماهه نخست امسال، 20 قلم عمده صادراتی به لحاظ ارزشی سهم 58 درصدی و از لحاظ وزنی سهم 60 درصدی از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

تازه‌ترین آمارها از صادرات کشور در 6 ماهه اول امسال حاکی از آن است که میعانات گازی، گاز طبیعی مایع شده، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، سایر روغن های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین و پروپان مایع شده، 5 کالایی هستند که بیشترین میزان صادرات مربوط به آنها است. اما در میان آمارها، پسته در رتبه شانزدهم قرار دارد.

براساس این آمارها، ارزش صادراتی 20 قلم عمده صادراتی در 6 ماهه اول سال 12.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته، 14 درصد رشد داشته است. این در شرایطی است که مجموع صادرات همین کالاها در مدت مشابه سال گذشته حدود 11 میلیارد دلار بوده است.

در 6 ماهه ابتدای امسال همچنین چین رتبه نخست مقاصد صادراتی را با ارزش حدود 4میلیارد دلاری و سهم 18 درصدی از کل ارزش صادرات به خود اختصاص داده است. کشور امارات نیز با رقم 3.4 میلیارد دلار و سهم 16 درصدی از کل در رتبه دوم قرار دارد و بعد، کشور عراق با حدود 3 میلیارد دلار و سهم 14 درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. پس از این کشورها، تركيه با 2.3 ميليارد دلار، جمهوري كره با 1.7 ميليارد دلار، هند با 1.3 میلیارد دلار و افغانستان با 1.1 میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم تا هفتم قرار دارند.

گزارش سازمان توسعه تجارت حاکی از آن است که در 6 ماهه اول امسال ارزش صادراتی به کشور کره 716 درصد، سوریه 239 درصد، تایوان 250 درصد، آذربایجان 126 درصد، عمان 87 درصد، تایلند 35 درصد، پاکستان 30 درصد و اسپانیا 18 درصد رشد داشته است.

در حالی این آمارها رشد صادرات کشور را خبر می‌دهد که روز گذشته مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت نیز از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و اعلام کرد «اگر امروز می‌بینیم که بخشی از واردات کشور کاهش یافته و تراز تجاری مثبت شده، یکی از مهم‌ترین دلایل آن، افزایش ظرفیت‌های تولید برمبنای سیاست جایگزینی واردات بوده است.» نظارت تعرفه‌ای کشور که با هدف حمایت از صنایع داخلی صورت گرفته و البته استفاده از استانداردهای فنی نیز از دیگر دلایل ساختاری تغییرات تراز تجاری کشور و کاهش واردات بوده ذکر شده است. این امر به باور تحلیلگران اقتصادی و تجاری کشور، به عملکرد دوران پسابرجام مربوط می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام می کند «در حال رصد 50 کشور برای گسترش بازار صادراتی هستیم و در این رابطه، کالاهایی که آنها نیاز دارند و پتانسیل صادراتی در کشور ما وجود دارد را صادرات خواهیم کرد.»

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...