نسخه چاپی

هدف بعدی داعش كجاست؟

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان اعلام كرد كه براساس برخی گزارشهای اطلاعاتی اعضای گروه موسوم به داعش كه اكنون در كشورهای سوریه و عراق مشغول جنگ هستند، برنامه دارند به شمال افغانستان منتقل شوند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، ژنرال عبدالرشید دوستم به بی‌بی‌سی گفت که گزارش‌های اطلاعاتی حاکی است که این افراد در نظر دارند از مسیر ولایت بادغیس در شمال غرب و ولایت بدخشان در شمال شرق، در شمال افغانستان مستقر شوند.

او گفت این افراد شماری از شهروندان کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قیرقیزستان، روسیه و چچن هستند که در گذشته به گروه موسوم به داعش پیوسته‌ بودند و برنامه دارند که از بهار سال آینده به شمال افغانستان بیایند.

دوستم افزود که از چند منبع این گزارش را دریافت کرده که "این نیروها چنین برنامه‌ای دارند و به نیروهای امنیتی نیز دستور داده شده که آمادگی لازم را داشته باشند تا به نیروهای داعش در ولایت‌های شمالی افغانستان جایگاه داده نشود."

او گفت که مناطقی در بدخشان و بادغیس محل‌های استراتژیک هستند که در صورت استقرار این افراد می‌تواند مشکلات زیادی را برای افغانستان ایجاد کنند.

به گفته معاون اول رئیس جمهوری افغانستان این گزارش تاکنون برای افغانستان صد درصد قطعی نیست، ولی دولت افغانستان برای مقابله با آن تدابیر لازم را انجام می‌دهد.

او درباره اینکه در پشت این برنامه چه کسانی قرار دارند گفت که در اجرای این طرح ممکن است که شبکه‌هایی از "سازمان اطلاعات ارتش پاکستان" و همچنین بخش‌هایی از "نیروهای امنیتی یا غیرنظامی" افغانستان شرکت داشته باشند.

دوستم گفت که دولت افغانستان در طول این چند سال بارها اعلام کرده که پشت جنگ افغانستان، ارتش پاکستان است و مدعی شد که "شخص رئیس ستاد ارتش زمینی پاکستان در عقب جنگ افغانستان است."

او گفت که بعد از سفرش به ولایت فاریاب افغانستان تاکنون به مساحت حدود ۲۰ کیلومتر، نیروهای وابسته به گروه طالبان را عقب رانده و ۲۰ روستا را نیز از وجود شبه‌نظامیان گروه طالبان پاکسازی کرده که اکنون بررسی خانه به خانه نیروهای امنیتی افغانستان دراین روستاها ادامه دارد.

وی مدعی شد که به زودی کنترل ولسوالی غورماج ولایت فاریاب را نیز از گروه طالبان پس خواهد گرفت.

کنترل ولسوالی غورماج چند روز قبل به دست گروه طالبان افتاد.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...